Volgens verschillende bronnen zou Markus Duesmann - CEO van Audi - een tijdsschema hebben gepresenteerd voor de volledige elektrificatie van het gamma met de vier ringen. Audi stopt in 2026 met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren en zal vanaf het begin van het volgende decennium geen modellen met verbrandingsmotoren meer aanbieden, ook geen hybride modellen meer. De volgende generaties van de Audi A3 en A4 zullen dus alleen als volledig elektrische e-tron versie worden aangeboden.
Ontwikkelingsstop, geen verkoopstop
Hoewel Audi in 2026 zal stoppen met de ontwikkeling van zijn verbrandingsmotoren, betekent dit niet dat het merk daarmee ook onmiddellijk stopt met de verkoop van verbrandings- of hybride modellen. Die modellen blijven tot het einde van hun carrière in de catalogus. De laatste Audi met een benzine- of dieselmotor onder de kap zou de Audi Q8 kunnen zijn, waarvan de volgende generatie in 2026 op de markt komt en tot 2032 in het gamma zou blijven als PHEV volgens de standaard levenscyclus, al kan er natuurlijk nog veel veranderen tegen dan.
Audi A3 en A4 e-tron
Als we het tijdsschema van Duesmann goed begrijpen, zullen de volgende Audi A3 en Audi A4 alleen in elektrische e-tron-versies beschikbaar zijn. Het valt nog te bezien of ze gebruik zullen maken van het MEB-platform van Volkswagen (VW ID.3, ID.4, Cupra Born, Skoda Enyaq, enz.) of dat de A4 recht zal hebben op het PPE-platform (Premium Platform Electric) dat specifiek is voor de premium- en topmerken van de groep (Audi, Bentley, Lamborghini en Porsche) en dat zal worden gebruikt voor de volgende elektrische Porsche Macan en voor de Porsche Cajun.
Deze informatie lijkt echter in tegenspraak met de informatie die door Audi werd vrijgegeven over de volgende Audi RS4, die zowel recht zou hebben op een hybride als een 100% elektrische variant. De A5 zou ook volledig elektrisch worden, terwijl de volgende A6 op twee paarden wedt met een volledig elektrische versie - aangekondigd door de Audi A6 e-tron concept met een batterij van 100 kWh en een autonomie van 700+ km - en nog steeds verbrandings- en hybride modellen.
20 elektrische modellen
Volgens Duesmann zou het elektrische gamma van Audi tegen 2025 wereldwijd ongeveer 20 modellen moeten omvatten, rekening houdend met het feit dat het Audi-Porsche duo mikt op een verkoopvolume van 7 miljoen wagens op basis van het PPE-platform tegen 2030. Deze ambitie impliceert een veel verder doorgedreven elektrificatie dan die van concurrenten BMW en Mercedes, die op langere termijn een uitsluitend elektrisch gamma plannen, ook al wil de Daimler-groep de lancering van zijn EQ-modellen versnellen. BMW van zijn kant streeft ernaar dat 50% van zijn verkopen tegen 2030 volledig elektrisch zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!