Analisten voorspellen tot 100.000 verloren jobs in de komende 15 jaar in de auto-industrie als gevolg van de energietransitie. Het proces is al van start gegaan met verschillende herstructureringsplannen in Duitsland. BMW gaat 6.000 jobs schrappen, Audi verwacht afscheid te nemen van 9.500 werknemers en Daimler (Mercedes) voorziet meer dan 10.000 verloren jobs. En dat is nog niet alles, want ook Volkswagen volgt dezelfde strategie door 5.000 banen te schrappen, terwijl het bij Ford nog erger is met een vermindering van 12.000 werkkrachten. Zelfs de leveranciers worden geraakt: Continental schrapt 5.500 jobs, Bosch ook 2.000.
Zware investeringen
Deze beslissingen zijn natuurlijk gelinkt aan de huidige omwentelingen in de auto-industrie. De twijfel over diesel, de verplichting om de CO2-uitstoot en het fijnstof drastisch naar beneden te halen en de noodzaak om een energietransitie te organiseren vereisen allemaal zware investeringen. En die worden niet in balans gehouden door de verkopen. Er moet dus worden bespaard, en dat gebeurt dus op de loonlijst. Het gaat over gepensioneerden die niet worden vervangen, vrijwillige vertrekken (met vergoeding) en brugpension- of parttimeprogramma’s. Maar jammer genoeg zullen er ook de nodige ontslagen vallen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!