Michael Manley, algemeen directeur van Fiat Chrysler (FCA) en voorzitter van de vereniging van Europese autoconstructeurs (ACEA) voorspelt een moeilijk jaar voor de auto-industrie. De ACEA is overtuigd dat de markt zal afnemen met 2%. Een eerste daling van de verkoop in 7 jaar tijd na een stabiel 2019 (+1,2% van de inschrijvingen). Deze vertraging van de verkoop wordt des te meer gevreesd aangezien de constructeurs zware investeringen moeten doen om te voldoen aan de nieuwe eisen en om de markt te voeden met elektrische auto’s. Zonder de dreiging van de zware boetes te vergeten voor eind 2020 op basis van de gemiddelde CO2-uitstoot van de verkochte modellen tijdens het jaar!
Bal in het politieke kamp
Manley roept politici en overheden op om de transitie “naar koolstofneutraliteit heel goed te beheren”. De ACEA specifieert “dat er geen specifieke technologie mag worden opgelegd en dat de voertuigen die kunnen bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot niet worden verboden”. Lees: schaf diesels nog niet af. De vereniging merkt ook op dat de prijs van geëlektrificeerde auto’s nog erg hoog is. Ze pleit dus voor “stimuleringsmaatregelen” om de vernieuwing van het wagenpark te vergemakkelijken. Dat gezegd zijnde, heeft de voorzitter van de ACEA ook goed nieuws: koolstofneutraal wegtransport is “mogelijk” tegen 2050. “Maar dit betekent ook dat er veel zaken moeten veranderen de komende decennia.”
De gangsters van Tavares
Carlos Tavares, de baas van PSA, zegt hetzelfde tijdens een interview in een Franse krant. Sinds Dieselgate “worden we beschouwd als gangsters”. Volgens hem “luistert bijna geen enkele Europarlementariër nog. Nochtans leven 13,8 miljoen personen van de auto-industrie in Europa.” Een industrie “die bedreigd wordt door miljardenboetes die ons op onze knieën zouden brengen”. Hij voegt nog toe dat “om te voldoen aan de klimaatnoden riskeren we het vrij verkeer van de burgers extreem duur te maken.” Vooral omdat volgens zijn analyse “het grote gevaar van alles elektrisch te maken op een ongecoördineerde manier, is dat we met elektrische modellen zitten die moeten verkocht worden terwijl de kopers ze niet willen.” En dat kan gebeuren door een gebrek aan laadpalen en door het feit dat heel wat mensen geen thuisinstallatie kunnen hebben door gebrek aan garage of parkeerplaats.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!