Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Automotive Cells Company: Daimler in zee met Stellantis en Total

Geschreven door Frédéric Kevers op 24-09-2021

Daimler, en dus Mercedes, zal met Stellantis en het TotalEnergies-concern een gelijke aandeelhouder worden in het Europese batterijproductiebedrijf Automotive Cells Company.

Automotive Cells Company (ACC), een joint venture tussen Stellantis en TotalEnergies, krijgt een nieuwe aandeelhouder in de vorm van Daimler, dat naast de twee stichtende groepen een belang van 33% in het bedrijf zal hebben. Dit partnerschap is gericht op de ontwikkeling van batterijcellen en moet Europa in staat stellen weer echt concurrerend te worden in deze sector van de auto-industrie, die in de toekomst van cruciaal belang zal worden.

>> Lees ook - PSA en Total creëren ACC voor batterijen

95% recycleerbaar

De investering van Daimler zal vanaf 2022 enkele honderden miljoenen euro's bedragen, met het vooruitzicht op een totale bijdrage van bijna 1 miljard euro. In totaal mikt ACC op een investering van 7 miljard euro, bestaande uit eigen vermogen, leningen en subsidies. Naast de drie aandeelhouders heeft het bedrijf al 1,3 miljard euro aan Franse en Duitse fondsen ontvangen.

Uiteindelijk is het de bedoeling om tegen 2030 een capaciteit van 120 GWh te bereiken en daarbij cellen te produceren die voor 95% recycleerbaar zijn, een conditio sine qua non om tegen 2039 de gewenste koolstofneutraliteit te bereiken.

De geproduceerde batterijcellen zullen voor 95% recycleerbaar zijn, wat overeenkomt met de doelstelling van Daimler om tegen 2039 een CO2-neutrale bevoorradingsketen te hebben. Hoewel Daimler, en dus Mercedes, reeds volgend jaar zal investeren, zal het niet vóór 2025 van deze batterijtechnologie kunnen profiteren.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten