In Europa ging het voor de instituties op tussen WiFi en 5G als technologie om onze toekomstige geconnecteerde en autonome auto’s te verbinden. De toekomstige standaard moest dus gewoon nog worden afgesproken. Sommige constructeurs hadden hun kant al gekozen, waarschijnlijk onder invloed van hun lobbykantoren bij de Europese autoriteiten. Zo hadden Renault, Toyota en Volkswagen al ingezet op WiFi. Ze zullen vandaag niet erg tevreden zijn, want de Unie – 21 van de 28 lidstaten – heeft uiteindelijk gekozen voor 5G.
Privégevecht
De andere constructeurs waren voorstander van 5G. Het was dus een gevecht dat zich afspeelde achter de schermen. Duitsland stemde zonder verrassing tegen 5G, aangezien VW zijn ontwikkelingen al was gestart rond WiFi. Net iets te vroeg, dus. Het valt nog te bezien hoe 5G zal worden geïmplementeerd en met welke garanties, aangezien we weten dat sommige markten op hun hoede zijn voor bepaalde operatoren, en dan vooral het Chinese Huawei.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!