Bentley moet afscheid nemen van 1.000 werknemers, op een totaal van 4.200 in het Verenigd Koninkrijk. De Britse prestigeconstructeur steekt de schuld op de verlaagde activiteit door de Covid-19-crisis. We herinneren ook dat er een transformatieplan is opgestart in 2018, dat zelfs voor een operationele winst zorgde in 2019. Het jaar 2020 was ook goed begonnen. Maar Bentley geeft aan dat de lockdown en de productiestop zich heeft gedwongen om zijn financiële plannen te herzien vanwege een verstoord ontwikkelingsprogramma en een daling van de omzet. Er zijn dus besparingen nodig, die moeten komen door de loonkosten te verlagen.
Katalysator
De constructeur is echter eerlijk genoeg om te zeggen dat Covid-19 vooral een katalysator was om het proces te versnellen dat al was begonnen met het transformatieplan. Er moest hoe dan ook wat gas worden teruggenomen, maar niet op deze agressieve manier. Vooral omdat de post-Brexitonzekerheden ook het bedrijf bedreigen. Er is al een vrijwillig vertrekprogramma opgestart. En aangezien dit waarschijnlijk niet genoeg zal zijn, volgt er nog een ontslagronde. Bentley zegt echter nog steeds volop voor elektrificatie te gaan met hybrides in 2023 en volledig elektrische modellen in 2026.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!