Rimac Automobili hoeven we niet meer voor te stellen. De Kroatische constructeur geniet intussen wereldfaam voor zijn elektrische bolides (Concept_One, C-Two, de huidige Nevera) die alle records aan flarden rijden. Maar Rimac is veel meer dan dat: op het domein van de elektrische voertuigen is het een wereldspeler met steeds verder reikende ambities.
De bestuurder van de Rimac Group is de jonge Mate Rimac, die hoofdaandeelhouder is van Bugatti Rimac en de volle eigenaar is van Rimac Technology. Binnen die laatste tak werken de beste ingenieurs ter wereld aan high performance-elektrificatieoplossingen voor de grootste toeleveranciers van deze planeet – Rimac Technology is een toeleveraar van het zogenoemde ‘Niveau 1’. Rimac heeft zijn hoofdzetel in de buitenwijken van Zagreb, maar heeft sites in zowat heel Europa en stelt intussen meer dan 2.000 personen te werk.
Lees ook – interview met Mate Rimac: “Mijn grootste droom was om ingenieur te worden bij BMW”
Nieuwe COO
Rimac Technology wil uitgroeien tot een grootschalige leverancier van onderdelen voor high end EV’s, en heeft daarvoor al akkoorden lopen met enkele grote autobouwers. Sinds kort heeft Rimac Technology een nieuwe COO, in de vorm van Nurdin Pitarevic (overgekomen van Continental), die voor de gewenste groei moet zorgen. De pas afgesloten deal met BMW vormt in die uitbreidingsplannen een belangrijke mijlpaal.
Lees ook – BMW en Mini in 2024 weer op het salon van Parijs
Oplossing op maat
De samenwerkings tussen Rimac en BMW doet natuurlijk dromen van interessante creaties, en bevestigt ook dat BMW wil blijven investeren in elektrische voertuigen in het topsegment. Dankzij Rimacs ervaring kunnen er oplossingen op maat gemaakt worden die perfect aansluiten bij BMW’s eisen en verwachtingen.
De prognoses geven aan dat dat de eerste BMW’s met Rimac-technologie aan boord nog de tweede helft van dit decennium klaar zouden zijn. Maar wat dan dan concreet oplevert, blijft voorlopig koffiedik kijken. In afwachting hebben ze in Beieren alvast de handen vol met de lancering van hun Neue Klasse-familie, waarvan de eerste twee modellen al in 2025 volgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!