De BMW iX5 Hydrogen, een reeks van zo'n 100 prototypes die op verschillende locaties ter wereld ingezet zal worden om meer kennis op te doen over waterstof, is in productie gegaan. Hij rolt niet gewoon van de lijn, maar wordt eerst deels in elkaar gezet in de X5-fabriek in Spartanburg (VS) alvorens overgebracht te worden naar het Research and Innovation Centre van BMW in München, waar de modellen met de hand in elkaar worden gezet. In de lente zullen de wagens klaar zijn voor het testwerk.
Waarom waterstof?
BMW is nog niet klaar om een echt waterstofmodel op de markt te brengen zoals Toyota of Hyundai, maar het Duitse merk wil wel klaar zijn voor een eventuele toekomst waarin het belangrijk wordt om deze technologie in huis te hebben. Omdat een brandstofcel op waterstof veel minder grondstoffen zoals kobalt, lithium of nikkel nodig heeft (de batterij die de waterstofcel ondersteunt natuurlijk wel nog), kan een veranderende geopolitieke situatie ervoor zorgen dat er een grootschalige switch nodig is van batterij-elektrische wagens naar waterstof.
BMW heeft dus duidelijk geleerd van de oorlog in Oekraïne, die de prijs van aardgas in Europa gevoelig deed toenemen. Een gebrek aan bevoorrading van de landen met de grootste lithiumreserves (Chili, Australië, Argentinië en China) zou een gelijkaardige situatie voor batterijen kunnen opleveren. Om waterstof als realistisch alternatief in te zetten als wapen tegen de klimaatopwarming, moet er echter nog flink wat vooruitgang worden geboekt op vlak van hernieuwbare energie. De extra energie die nodig is bij het produceren en transporteren van groene waterstof zou immers voor meer CO2 kunnen zorgen dan een verbrandingsmotor met onze huidige energiemix...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!