Bosch is de grootste leverancier in de autosector en specialist in, onder andere, dieseltechnologie. De affaire met Volkswagen en de dalende verkoop van dieselauto’s hebben onvermijdelijke gevolgen voor de omzet van het bedrijf. Vooral omdat de autosector in een crisis verkeert met een daling van de wereldwijde omzet met ongeveer 7%. De klanten zijn inderdaad terughoudend om te investeren in een nieuwe auto, omdat ze niet weten wat ze kunnen verwachten voor de verkeersbeperkingen, en ze zijn nog niet klaar om een elektrische auto te kiezen. Om nog maar te zwijgen van de stijgende prijzen.
Banenverlies
Deze oorzaken worden door Bosch aangevoerd om een daling van de winstgevendheid te rechtvaardigen die waarschijnlijk zal leiden tot banenverlies. Dit geldt vooral voor het personeel van afdelingen die zich specialiseren in diesel. Volkmar Denner, de baas van Bosch, is vrij pessimistisch in het dagblad ‘Süddeutsche Zeitung’ en verwacht geen snel herstel van de vraag naar auto’s. Hij vertelde ook dat de val van diesel al het verlies van 600 jobs heeft veroorzaakt in Duitsland (op 15.000 mensen). En dat zijn bedrijf uiteraard niet kan stilzitten in het licht van een dalende markt. Ook al heeft de leverancier een vrij solide basis.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!