Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Brexit: Aziatische merken stellen zich vragen

Geschreven door Jean-François Christiaens op 29-06-2016

Niet alleen op sportief vlak wordt er eind deze maand stevig gespeculeerd, maar ook over de gevolgen van de Brexit. De Aziatische merken zijn in ieder geval ongerust.

Sinds 23 juni maken de autoconstructeurs – en uiteraard andere industriële groepen – zich zorgen over de reële gevolgen van de geplande exit van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. In eerste instantie daalden de Europese beurzen en bereikte de pond een historisch laag niveau, zoals te verwachten was. Maar wat zal er nu gebeuren? Volgens de gespecialiseerde economische pers stellen heel wat automerken zich vragen bij de productie van toekomstige modellen in hun Britse fabrieken.

Verkoopdaling

De merken verwachten een daling van de autoverkoop in het Verenigd Koninkrijk. Volgens het instituut IHS Automotive kan de Britse automarkt met 7,5 tot 8,5 procent krimpen tegen 2017. Deze directe verkoopvermindering is natuurlijk niet de enige negatieve impact waar de merken die in het Verenigd Koninkrijk produceren zich zorgen over maken. De terugkeer van de douanerechten weegt ook zwaar door. Volgens de eerste schattingen zou dit ongeveer 10 procent uitmaken van de totale prijs van een auto en dus een grote impact hebben op de competitiviteit van Britse fabrieken.

Investeringen beperken

Achter de schermen bestuderen heel wat Japanse merken die het Verenigd Koninkrijk als brug naar Europa gebruiken de gevolgen van de Brexit. Toyota heeft bijvoorbeeld twee vestigingen (Engeland en Wales) die ongeveer 90 procent van hun productie exporteren buiten het Verenigd Koninkrijk, naar het Oude Continent. In een mededeling verduidelijkte Toyota dat het ‘de gebeurtenissen van nabij volgt’ en ‘bekijkt hoe het de competitiviteit kan behouden’ in de twee vestigingen. Ook bij Nissan lijkt de toekomst onzeker. Het Aziatische merk heeft in Sunderland (Engeland) een gigantische fabriek die alle Europese markten bedient. Ten slotte trekt Honda het behoud van de productie van de toekomstige Civic in de Engelse fabriek van Swindon in twijfel. Voor de vele werknemers uit de Britse autosector wordt de toekomst geleidelijk aan minder rooskleurig.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten