We peilden bij verschillende importeurs naar hun reacties op de Brexit. Jaguar-Land Rover en BMW (Mini en Rolls-Royce) meldden dat hun moederhuizen uiteraard niet protesteren tegen een democratische beslissing en zich zullen aanpassen. Vooral omdat de impact van de Brexit nu nog moeilijk in te schatten is. De koersdaling van de pond is gunstig voor de export, maar dat is uiteraard niet het enige directe gevolg. De constructeurs wachten op de beslissingen en onderhandelingen van de komende maanden of zelfs jaren.
Jaguar-Land Rover
De Britse luxemerken Jaguar en Land Rover houden vast aan hun beslissing om in het Verenigd Koninkrijk te investeren. JLR “hoopt betrokken te worden in de onderhandelingen gezien zijn gewicht in de Britse economie”. De Indiaas-Britse groep kan de Europese markt niet negeren; die is van groot belang. Bovendien liggen alle fabrieken van JLR in Engeland. De onafhankelijkheid van Schotland en/of de hereniging van Ierland zou niets veranderen aan de eventuele gevolgen van de Brexit.
BMW
BMW, dat over het Kanaal de merken Mini en Rolls-Royce produceert, is niet bezorgd over de directe gevolgen op zijn activiteiten in het Verenigd Koninkrijk. De Belgische importeur legt uit dat leveringsvoorwaarden mogelijk in de toekomst herbekeken moeten worden. Maar momenteel is het onmogelijk te zeggen wat er verandert aan de vestigingen in Groot-Brittannië “zolang de wettelijke maatregelen niet genomen zijn”.
Ford
Ford communiceerde officieel dat het zijn economische relaties met zowel de Europese Unie als het Verenigd Koninkrijk wil vasthouden. De Amerikaanse constructeur stelde zijn 14.000 werknemers in Groot-Brittannië gerust. Geen enkel gepland investeringsplan wordt aangepast en de huidige strategie in de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk blijft hetzelfde, behalve indien het absoluut niet anders kan.
Toyota
Toyota herinnert eraan dat het Verenigd Koninkrijk belangrijk is voor de constructeur. De Auris en Avensis en de 1.6 en 1.8 VVT-i-benzinemotoren worden er gebouwd. Toyota zal “in detail de gevolgen van de Brexit op de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk bestuderen”. Het heeft een productiecapaciteit van 180.000 auto’s per jaar in het land. Toyota wil de competitiviteit verzekeren, net als “een duurzame groei in dit land, samen met de Britse auto-industrie en andere spelers”.
Reacties
De eerste reacties in de Britse pers maken gewag van onrust bij de Zuid-Koreaanse constructeurs over de prijzen van hun modellen in het Verenigd Koninkrijk. Een kaderlid van een Japanse constructeur met fabrieken in Engeland vertelde anoniem aan Autonews dat zijn merk mogelijk voorzichtiger zal omspringen met investeringsbeslissingen over de ontwikkeling of productie van nieuwe modellen in het Verenigd Koninkrij. Er is een risico op delokalisatie buiten Groot-Brittannië.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!