Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / BYD in enkele cijfers

Geschreven door Xavier Daffe op 11-04-2023

BYD gaat met de Dolphin en de Seal twee nieuwe modellen op de Europese markt brengen, maar wat moet je weten over deze enigszins aparte Chinese constructeur?

In de stortvloed van Chinese constructeurs die de wereldmarkten en dus ook Europa overspoelen, zijn er enerzijds natuurlijk de leden van de Geely-constellatie (eigenaar van Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk & Co, enzovoort) en anderzijds MG, maar er is een derde ernstig te nemen nieuwkomer die een consistent productoffensief op het oude continent heeft gelanceerd: BYD. Drie letters die staan voor Build Your Dream. Wat moet je weten van deze constructeur?

  • 1995: Halverwege de jaren 90 begon BYD met de productie van batterijen. Een gebied waarop de Chinese constructeur innovatief uit de hoek komt, vooral met zijn Blade-batterijen.
  • 57 miljard: de omzet van BYD in 2022 (in euro)
  • 600.000: het aantal werknemers van het Chinese concern wereldwijd, waarvan alleen al 69.000 in de R&D-afdeling.
  • 1,9 miljoen: het aantal elektrische voertuigen dat BYD in 2022 wereldwijd verkocht – meer dan Tesla!
  • 5: Het aantal modellen waaruit het BYD-gamma op onze markt zal bestaan tegen eind 2023. Er zijn al de BYD Atto 3, de Han en de Tang. Maar binnenkort komen daar de zopas voorgestelde BYD Seal en Dolphin bij.
  • 20%: 1 op de 5 smartphones in de wereld gebruikt BYD-technologie 
  • 400 steden en 70 landen: Als wereldspeler is BYD momenteel aanwezig in 400 steden, verspreid over maar liefst 70 landen.
  • 500: Terwijl BYD in 2022 al 100 verkooppunten had in Europa, zouden dat er in 2023 al 200 showrooms moeten worden en mikt de Chinese constructeur op meer dan 500 in 2024.
  • 30.000 tot 38.000 euro: Als instapmodel van het BYD-gamma zou de Dolphin in Europa worden aangeboden tegen een basisprijs van tussen de 30.000 en 38.000 euro, afhankelijk van de markt (deze prijzen kunnen variëren afhankelijk van de belastingen die in de verschillende landen gelden) .
  • 0,219: geen record, maar bijna! Met een Cx van 0,219 komt de BYD Seal in de buurt van de Hyundai Ioniq 6 (met cameraspiegels), een van zijn directe rivalen, die een waarde van 0,21 heeft, terwijl de Mercedes EQS het record in handen heeft met een Cx van 0,20.
  • 53: het volume in liters van de extra koffer vooraan in de BYD Seal, de zogenaamde 'frunk'.

 

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten