Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / BYD koopt dan toch geen Duitse fabriek van Ford

Geschreven door Frédéric Kevers op 08-02-2023

De Chinese constructeur van elektrische auto's heeft aangegeven eerder te overwegen een eigen fabriek in Europa te bouwen dan een Duitse Ford-site te kopen.

Na China wil BYD zijn aanwezigheid op de Europese en de Zuid-Amerikaanse markt ontwikkelen. Om dat te bereiken overweegt de Chinese constructeur lokale productie. Voor Europa was er sprake van de Duitse Ford-fabriek in Saarlouis te kopen, maar het ziet ernaar uit dat BYD liever een eigen productiesite bouwt.

Hoewel het nog niet officieel definitief 'nee' is, laat BYD er toch niet echt twijfel over bestaan, door te verklaren dat het merk zich niet richt op fabrieken van andere constructeurs in Europa, maar liever "haalbaarheidsstudies uitvoert om onze plannen voor de toekomst te bekijken. Als wij bijvoorbeeld onze fabriek in die regio vestigen, wat is dan de beste oplossing?” 

LEES OOK onze test van de BYD Tang, Han en Atto 3 – AutoGids

Ook in België

Wat de Europese markt betreft, wil BYD – Build Your Dreams – zich vestigen in een aantal landen zoals Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en Zweden, waar de stimulansen om een elektrische auto te kopen zeer interessant zijn of die op middellange termijn elektrische auto's willen opleggen. Maar BYD wordt sinds eind 2022 ook in België verdeeld. De Chinese constructeur was trouwens aanwezig op het Autosalon van Brussel 2023.

Ford-fabriek te koop

Voor Ford betekent dit dat het andere potentiële kopers moet vinden voor zijn fabriek in Saarlouis, Duitsland. Deze laatste, waar de Ford Focus wordt geproduceerd, wordt binnenkort gesloten door de Amerikaanse constructeur, die beslist heeft zijn compacte middenklasser niet te vernieuwen en te vervangen door een elektrische cross-over op basis van het MEB-platform van de Volkswagen-groep. Ford kan misschien wel een fabriek aan BYD verkopen, maar dan zijn site in de Braziliaanse deelstaat Bahia.

Wereldwijde nummer één in EV's

BYD is nu al leider op de markt van elektrische auto's in China, vóór Tesla, maar de constructeur wil zijn status van nummer één bevestigen door niet alleen zijn prestaties op de thuismarkt te versterken, maar ook door zich een plaats te verwerven in Europa en door bij te dragen tot de ontwikkeling van elektrische auto's in Zuid-Amerika. Die vertegenwoordigen daar momenteel slechts 1 à 2% van de verkoop, maar BYD wil dat aandeel tegen 2028 vertienvoudigen. Deze ambitieuze doelstelling zou voornamelijk betrekking hebben op de massale elektrificatie van overheidsvloten en grote bedrijven, de enige die op korte termijn elektrische mobiliteit kunnen ondersteunen in die regio van de wereld.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten