In 2019 duikt in Europa, Noord-Amerika en China een nieuw, zuiver elektrisch automerk op. Dat heet Byton en is een dochteronderneming van Future Mobility Corp., een bedrijf dat financieel wordt ondersteund door diverse Chinese investeerders en dat de afgelopen maanden personeel heeft weggelokt bij BMW, Tesla, Ford en Nissan. Future Mobility Corp is onder meer opgericht door Carsten Breitfeld (projectmanager van de BMW i8) en Daniel Kirchert (voormalig Infiniti-baas in China). Om maar te zeggen dat de leiders weten waar ze mee bezig zijn…
Beloftevol
Concreet wil Byton drie elektrische modellen op de markt brengen tussen 2019 en 2022. Het eerste wordt een SUV (2019), het tweede een berline (2020) en dan volgt een eenvolumer (2021). Over de SUV heeft Breitfeld al laten verstaan dat het dashboard bijna volledig zal worden ingenomen door een gigantisch scherm (125 centimeter lang en 20 centimeter breed). Op de stuurkolom komt een tweede scherm dat als instrumentenbord dienstdoet. Onderhuids krijgen de modellen de keuze tussen twee batterijtypes (60 of 90 kWh), die een rijbereik van respectievelijk 350 en 500 kilometer mogelijk maken. Breitfeld beweert verder dat alle modellen een autonomie van niveau 4 of 5 zullen halen. Tot slot vernemen we nu al dat deze modellen hoofdzakelijk online worden verkocht, naar het voorbeeld van de Chinese autobouwer Lynk&Co.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!