Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Carlos Ghosn geeft het roer door

Geschreven door David Leclercq op 24-02-2017

Carlos Ghosn staat al 16 jaar aan de leiding van Nissan, maar kondigt nu aan dat hij daar op 1 april mee stopt. Niet om op pensioen te gaan, maar wel om zich meer op Renault en Mitsubishi te kunnen concentreren.

Carlos Ghosn heeft beslist om de positie van Algemeen Directeur van Nissan, die hij al sinds 2001 bezet, over te laten aan Hiroto Saikawa, de huidige vicepresident. In een perscommuniqué zegt Ghosn dat hij ervan overtuigd is “dat het team (…) het talent en de ervaring heeft om de operationele en strategische doelstellingen van het bedrijf te halen”. Daarmee lijkt de taak van Carlos Ghosn erop te zitten, die in 1999 door Renault naar Nissan werd gestuurd om het merk van het bijna-faillissement te redden. Toch benadrukt de charismatische leider dat hij “het bedrijf zal blijven in de gaten houden en gidsen”. Hij blijft trouwens voorzitter van de administratieve raad van het Japanse merk.

Nieuwe missies

“Deze geplande verandering zal mij toelaten om meer tijd en energie te steken in de strategische en operationele evolutie van de alliantie en in de groei ervan”, zo verduidelijkte Ghosn. De man, die ook wel “Cost Killer” wordt genoemd na zijn herstructureringen toen hij in 2001 aan het hoofd van Nissan kwam, gaat zich nu op Renault concentreren en op Mitsubishi, dat zich onlangs bij de alliantie aansloot na een fraudeschandaal. Maar ook op het Russische Avtovaz, dat langzaamaan uit een dal kruipt na een erg moeilijke periode op zijn eigen thuismarkt. In gecombineerde cijfers kwamen de merken van de alliantie in 2016 erg dicht in de buurt van de grens van de 10 miljoen verkochte auto’s (9,86 miljoen), net na GM (10 miljoen), Toyota (10,18 miljoen) en Volkswagen (10,3 miljoen). Zou de alliantie dankzij het werk van Ghosn in de Top 3 kunnen doordringen? Of zelfs de zo gegeerde plek van de grootste constructeur ter wereld kunnen wegkapen?

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten