Vorige woensdag, op de eerste dag van het salon van Tokio, liet Carlos Ghosn zich helemaal gaan. Hij haalde heel uiteenlopende thema’s aan, zoals de diesel, de vervuilende uitstoot en de automarkt. Voor hem kwamen de nieuwigheden op het salon duidelijk op de tweede plaats.
Het VW-schandaal
Op een vraag in verband met het Volkswagen-schandaal antwoordde Ghosn verrast te zijn dat de consumenten er nu achter komen dat de door de constructeurs opgegeven cijfers qua verbruik en uitstoot niet overeenstemmen met de realiteit. De man uitte echter ook zijn ongenoegen over de uitwerking van een testprotocol in reële rijomstandigheden, de RDE-cyclus die op 28 oktober goedgekeurd werd door de EU. Hij verklaarde: “Er zijn normen voor de metingen. Die zijn niet bepaald door de autoconstructeurs, maar wel door de Europese Unie. Dat de mensen in de praktijk heel andere resultaten krijgen, is normaal, want niemand rijdt volgens de Europese cyclus.” Hij voegde er nog aan toe: “Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen twee dingen: fraude en het verschil tussen de normcycli en de reële rijervaring. Maar wat is de reële rijervaring? U rijdt anders met uw wagen dan ik. Moeten we ook differentiëren tussen de segmenten? We mogen de consumenten niet doen geloven dat ze informatie op papier kunnen krijgen die overeenstemt met het reële gebruik van de auto. Dat zal niet gebeuren, want het hangt ook van de bestuurder af.”
PSA als doelwit
Carlos Ghosn ging verder over de uitstoot en haalde vervolgens uit naar PSA, dat aankondigde dat de groep de reële verbruikscijfers zou publiceren voor de meeste van zijn voertuigen. “De constructeurs kunnen de uitstoot niet meten zoals zij dat willen. Er zijn regels en toleranties. Wij moeten gewoon volgen wat de regeringen beslissen”. En hij specificeerde: “De klanten zijn verloren. Hoe kunnen ze kiezen tussen drie merken als elk merk zijn eigen rijervaring heeft, zonder eenzelfde meetbasis?”. En wat dat betreft, heeft hij inderdaad niet helemaal ongelijk.
En de diesel
Daarna viseerde hij ook toeleverancier Bosch, net als Volkswagen, in het kader van de Amerikaanse campagne van de Clean Diesel: “In de landen waar geen diesel is, is het voeren van een campagne rond de Clean Diesel op dit moment geen goed idee”. Hij voegt er nog aan toe dat de diesel op een hoogtepunt was gekomen: “In Europa hebben we de verkooppiek van de diesel bereikt”. Zo, en daarmee is alles gezegd!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!