Buitenlandse autobouwers storten zich massaal op de Chinese automarkt, die goed is voor bijna de helft van alle inschrijvingen. Binnenkort wordt het eenvoudiger voor die constructeurs om door te dringen tot deze enorme markt. De douaneheffingen op ingevoerde auto’s dalen van 25 naar 15 procent, die van wisselstukken naar 6 procent. In 2017 waren slechts 1,2 miljoen van de 28,9 miljoen verkochte auto’s in de Volksrepubliek ingevoerd, zo meldt Bloomberg. Dat toont aan hoe belastend de invoertarieven doorwegen. De matiging is het gevolg van het eind van een ruzie tussen de Verenigde Staten en China. Amerikaans president Trump beschuldigde de Chinezen regelmatig van commercieel protectionisme.
Elektrische voertuigen bevoordeeld
De versoepeling van de regels naar een meer open markt is nog sterker voor hybride en elektrische voertuigen. In 2020 versoepelen de regels rond joint-ventures en verdwijnt de beperking op participaties van meer dan 50 procent. Maar al vanaf 2018 kunnen buitenlandse autobouwers die geëlektrificeerde auto’s bouwen in China van deze maatregel gebruik maken. Zij zullen dus de voordelen genieten van zowel lagere invoerbelastingen als minder beperkende regels voor joint-ventures.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!