Halfgeleiders zijn steeds meer een essentieel element geworden voor de elektronische systemen aan boord van moderne auto's (infotainment, rijhulpsystemen, enz.). Het zijn de chips die je ook binnenin gameconsoles, computers, smartphones en andere multimediatoestellen vindt, allemaal apparaten waarvan de verkoop enorm is toegenomen als gevolg van de Covid-19-pandemie. Met als gevolg daarvan dat de producenten van deze elektronische chips het tempo niet meer kunnen volgen, wat voor een wereldwijd tekort zorgt voor verschillende sectoren, waaronder dus de auto-industrie. Naast Toyota en Honda moeten of moesten de Volkswagen-groep, Ford en FCA hun productie in sommige fabrieken stilleggen bij gebrek aan chips.
De impact van de coronapandemie op de toeleveringsketens van de fabrieken is aanzienlijk. Honda moet de productie van de Civic (voor de derde keer in twee maanden tijd) stilleggen in zijn Britse Swindon-fabriek. Toyota heeft hetzelfde lot ondergaan op sommige productielijnen in China, terwijl in Duitsland Audi en VW hun productietempo hebben vertraagd wegens dit gebrek aan halfgeleiders.
Een woordvoerder van Volkswagen verklaarde aan Autocar: "Tot dusverre hebben we de impact nog niet gekwantificeerd op het totale productievolume, aangezien we intensief blijven samenwerken met onze toeleveranciers om de tekorten tot een minimum te beperken. We verwachten echter dat de gevolgen zich in ieder geval in het eerste kwartaal zullen voortzetten, met de mogelijkheid om eventueel het verloren volume later in het jaar weer in te halen."
Kleine chips, grote gevolgen
De Chinese en Europese fabrieken zijn niet de enigen die zijn betrokken. Ook Amerika wordt geraakt, want Ford heeft de productie van zijn Escape en de Lincoln Corsair onderbroken in zijn Kentucky-fabriek, terwijl FCA hetzelfde heeft moeten doen in Mexico en Canada.
Daarmee komt eens aan het licht hoe zwaar de auto-industrie werkelijk weegt op wereldschaal. Vergeleken met andere sectoren die halfgeleiderchips gebruiken, weegt de auto niet zo zwaar, waardoor de chipfabrikanten die met vertragingen te maken kregen de prioriteit gaven aan andere sectoren om de financiële impact op hun activiteiten te beperken. Een logische keuze op economisch en industrieel vlak. Volgens Bloomberg worden er bijvoorbeeld jaarlijks 1 miljard smartphones gemaakt, tegenover ongeveer 100 miljoen auto's. Om maar te zeggen dat de auto deze kamp niet wint!
Het gevolg is dus dat de leveringen van bepaalde modellen aanzienlijke vertragingen kunnen oplopen. Om een dergelijk gevolg te proberen voorkomen, heeft General Motors al aan de Taiwanese overheid gevraagd om de productie en levering van zijn chips veilig te stellen. Een zet die volgens een bron van Bloomberg ook zou zijn genomen door de Europese Unie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!