Constructeurs moeten absoluut onder de grens van de 95 g CO2/km geraken binnen de twee jaar. Bij de berekening van deze nieuwe Europese regel wordt niet alleen gekeken naar het aanbod, maar ook naar de verkoopcijfers. Maar niet alle klanten zijn even gemakkelijk te overtuigen. Ola Källenius, de nieuwe baas van Mercedes, zei dat trouwens openlijk op het salon van Frankfurt: “We hebben de nodige producten om aan de regels te voldoen”. Toch zou het merk tegen boetes kunnen aanlopen, of toch in de eerste twee jaar, want “we kunnen de keuze van de klant niet dicteren”. Of anders gezegd: als de klant geen elektrische auto’s koopt, kan de constructeur moeilijk het opgelegde kader volgen. Ongetwijfeld komen er marketingstrategieën om het marktaandeel van de verbrandingsmotor te verminderen bij Mercedes: “De komende 5 à 10 jaar zullen we echter vooral de nadruk leggen op geëlektrificeerde auto’s”. Toch zegt hij dat het een illusie is te geloven dat de verbrandingsmotor plotsklaps zal verdwijnen: “De dieselmotor heeft nog mooie dagen voor zich”.
- Lees ook: de concept Mercedes EQS.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!