Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Daimler: ex-CEO van VW en BMW nieuwe voorzitter raad van toezicht

Geschreven door Frédéric Kevers op 01-04-2021

Daimler heeft de voormalige baas van BMW en vervolgens van Volkswagen, Bernd Pischetsrieder, benoemd als nieuwe voorzitter van zijn raad van toezicht. Dankzij hem kennen we bijvoorbeeld de BMW X5 en VW Phaeton.

Na 14 jaar dienst staat Manfred Bischoff, 77 jaar oud, zijn plaats als voorzitter van de raad van toezicht van Daimler af aan Bernd Pischetsrieder, 73 jaar, die voordien aan het roer stond van de BMW-groep en de Volkswagen-groep. Een promotie voor hem, aangezien hij al sinds 2014 in de raad van toezicht van Daimler zit.

BMW-groep

Pischetsrieder zette zijn eerste stappen in de autowereld bij BMW in 1973 en klom door de gelederen binnen de Beierse constructeur tot hij in 1993 het roer overnam. Hij bleef voorzitter van BMW tot 2000 en het is onder zijn toezicht dat BMW onder meer Mini, Rover/MG, Land Rover en Rolls-Royce overnam.

De Britse aankopen betekenden een nieuw tijdperk voor BMW, ook al waren ze niet allemaal even succesvol. Het Rover/MG-duo haalde het niet, ondanks de uitstekende Rover 75, terwijl MG een aantal jaar later herrees uit zijn as onder Chinees bewind, maar ver verwijderd van de oorsprong van het merk. Land Rover zou overgenomen worden door Ford, maar Rolls-Royce bleef aan boord bij de Münchense groep, in tegenstelling tot zijn tegenhanger Bentley. De jaren onder Pischetsrieder betekenden ook de intrede van het SUV-tijdperk bij BMW met de X5 (1999), terwijl er ook enkele aantrekkelijke modellen zoals de Z3 (1995) en de spectaculaire Z8 (2000) kwamen.

Verdreven door Piëch

Pischetsrieder keerde terug naar een leidinggevende functie toen hij in 2002 CEO werd van de Volkswagen-groep. Een functie die hij vier jaar lang bekleedde alvorens hij werd verdreven door Ferdinand Piëch, toen voorzitter van de groep. De twee mannen kwamen al eerder in botsing bij de overname van Rolls-Royce en Bentley. Uiteindelijk behield Pischetsrieder Rolls-Royce binnen de BMW-groep en liet hij Bentley over aan zijn rivaal.

Bugatti Veyron en VW Phaeton

Bij Volkswagen krijgt hij eerst de leiding over de kwaliteitsafdeling voordat hij het bedrijfsmodel en de filosofie van Seat opnieuw definieert. Maar hij nam bovenal de teugels over van Bugatti en zorgde voor een volledige herziening van het Veyron-project, zonder aarzeling om de eerder geplande lancering uit te stellen. Het model was vanuit financieel oogpunt een relatieve flop, maar het definieerde wel het concept van de luxueuze hypercars en tilde de auto naar een nieuwe dimensie door de eerste productieauto te worden die sneller ging dan 400 km/u.

Tenslotte is het onder zijn bewind dat Volkswagen zijn aandelenwaarde met 80% zag toenemen en zijn leiderspositie binnen de Europese markt terugwon, voor Renault in 2005. Maar niet al zijn queestes werden bekroond met succes. Naast de mislukking bij Rover (dat het einde van het merk betekende) en bij Land Rover (dat werd verkocht aan Ford), had de VW Phaeton ook geen succes. De Touareg gaf het merk van het volk echter een plek aan de tafel van de premiumconstructeurs. Bij Daimler (Mercedes) heeft hij een minder leidinggevende functie, maar zal hij het bedrijf wel in de goede richting moeten houden.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten