De Franse president Emmanuel Macron vatte het in zijn coronatoespraken gepast samen: “We verkeren in een staat van oorlog!” Dat beeld omschrijft perfect wat we bij verschillende autobouwers ter wereld zien: net als in Wereldoorlog I en II stellen ze – vrijwillig dan wel op last van de overheid – hun industriële apparaat ter beschikking in de strijd tegen de vijand. De beweging lijkt vooral sterk in Noord-Amerika, wat misschien verrassend kan lijken als je bedenkt dat daar recent de ene na de andere autofabriek de deuren moest sluiten.
GM, Ford, Tesla
Mary Barra, CEO van General Motors, bood als eerste aan om leegstaande ruimtes van GM-fabrieken te gebruiken om beademingstoestellen te fabriceren. Waarop Ford meteen inpikte door te stellen dat ze ook bij the Blue Oval klaarstonden als dat nodig was. Ook Elon Musk liet zich niet onbetuigd: Tesla gaat de knowhow van Space X (een van Musks andere bedrijven) gebruiken om mondmaskers, handschoenen en beademingstoestellen te produceren.
Bij FCA hebben ze voorlopig andere problemen aan hun hoofd, nadat een medewerker van het Amerikaanse hoofdkwartier in Auburn Hills (in de staat Michigan) positief testte op het Covid-19-virus. In Canada heeft premier Justin Trudeau, wiens vrouw ook besmet raakte, de hele industrie gemobiliseerd. Alle producenten van onderdelen en alle toeleveranciers uit de autosector hebben al aangegeven op de vraag van Trudeau te zullen ingaan.
En in Europa?
In het Verenigd Koninkrijk heeft de regering aan de industrie gevraagd om hun fabrieken zoveel mogelijk om te vormen naar productiefaciliteiten voor medische uitrusting. Jaguar Land Rover, Rolls-Royce en Toyota hebben zich al aangemeld: ze zullen een deel van hun productiesites én hun personeel ter beschikking stellen van fabrikanten van beademingstoestellen en medisch materiaal. Ook in Duitsland heeft de overheid aan de autofabrikanten gevraagd om hospitaaluitrusting te produceren. Volkswagen heeft al voorgesteld om zijn industriële 3D-printers in te zetten. En in Italië zijn Ferrari en Fiat Chrysler Automobiles in gesprek met Siare Engineering, ’s werelds grootste producent van beademingstoestellen.
Geval per geval
In de rest van Europa hebben de lockdown- en quarantainemaatregelen sinds maart alle verplaatsingen streng aan banden gelegd, met alle gevolgen van dien voor de industriële productie. Maar als dat nodig zou blijken, zullen autoconstructeurs zeker opgeroepen worden – zo niet gevorderd – om hun steentje bij te dragen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus. Vele merken hebben in afwachting al hun voorraad mondmaskers afgestaan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!