De raad van toezicht van Volkswagen heeft vorige vrijdag budgetbesparingen goedgekeurd. Het gaat over een miljard euro in 2016, wat een rem zal zetten op sommige projecten, zoals de Phaeton, die uitgesteld zal worden, net als het nieuwe designcentrum. Het bedrijf moet immers enkele miljarden extra vrijmaken om het hoofd te kunnen bieden aan het schandaal met de sjoemelmotoren dat in september aan het licht kwam.
De vakbonden in gevaar
Historisch gezien hebben de vakbonden altijd veel macht gehad binnen de Volkswagen-groep. Maar de crisis en de budgetbesparingen die er toch uit zullen voortvloeien zouden hen kunnen verzwakken en zouden kunnen leiden tot een verandering van de interne strategie. Tot op heden zou er voorrang zijn verleend aan het menselijke aspect boven de winst. Verschillende analisten zien nu al duidelijk deze interne verandering, waardoor het beheer weleens voor al de rest zou kunnen komen. Arndt Ellinghorst van het bankadviesbureau Evercore ISI verklaarde dat “de manier waarop VW de voorbije twintig jaar gewerkt heeft, verouderd is” en hij voegde eraan toe dat “Volkswagen met zijn rug tegen de muur staat en dat het de managers zijn die voor het vuurpeloton zullen moeten verschijnen en niet de vakbonden”. Bernd Osterloh, hoofd van de vakbondsafgevaardigden, had trouwens al kritiek geuit aan het adres van Herbert Diess, de baas van VW-personenwagens, omdat deze de kosten verminderde zonder vooraf de werknemers te raadplegen.
Een probleem van rentabiliteit
Het probleem van Volkswagen is echter vooral een probleem van rentabiliteit. Want het merk VW draait een nettowinst van 540 euro per voertuig (cijfers 2014), ten opzichte van 631 euro bij Ford, 783 euro bij GM en … 1.647 euro bij Toyota. Verschillende analisten geven de vakbonden de schuld van deze situatie, omdat ze in het verleden te veel macht hadden en de onderneming beschermden tegen ontslagen. Zoals al in de jaren negentig, toen Volkswagen banenverlies kon voorkomen door een vierdagenwerkweek in te voeren. En eenzelfde scenario zagen we tijdens de crisisjaren 2008-2009, toen de groep overleefde op de oorlogsschat die was opgebouwd in China.
Een kost van 40 miljard euro?
Sommige analisten schatten de kostprijs van de zaak trouwens op ongeveer 40 miljard euro. VW zette tot hiertoe 8,7 miljard euro opzij voor de eerste kosten. De groep is echter ook bij de banken op zoek naar een lening van nog 20 miljoen euro. Volgens verschillende bronnen zou deze lening nog afgesloten kunnen worden voor het einde van het jaar. Tegelijk werkt de nieuwe CEO van Volkswagen, Matthias Müller, aan een herziening van de strategie van de onderneming en aan een decentralisatie van de planning van de producten en het gedeelte “operaties” van de verkoop. Volkswagen heeft bovendien een “inschikkelijkheidsmanager” aangesteld, Hans Dieter Poetsch. Hij is belast met het opsporen van alle eventuele nieuwe afwijkingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!