Dieselgate heerst al sinds 2015. Het heeft Volkswagen al miljarden euro’s gekost, zowel in reparaties als in compensaties (maar jammer genoeg niet bij ons voor de betrokkenen). Maar de zaken lijken niet te willen kalmeren.
Nieuwe manipulaties?
De Duitse autoriteit die het dossier al sinds het begin opvolgt, de KBA, wijst vandaag opnieuw de vinger naar Volkswagen. Dat lijkt ondenkbaar na de recall-campagnes uitgevoerd door de fabrikant. Maar volgens de bron – en informatici van de KBA – zou software van de motor opnieuw toestaan dat er ontoelaatbare vervuilingsdrempels worden overschreden. Volgens de voorlopig nog zeer korte uitleg zou de software de filtratie van de uitlaatgassen in bepaalde omstandigheden laten omkeren, wat uiteraard de vervuiling gevoelig vergroot.
Wordt onderzocht
Volkswagen neemt de zaken heel serieus en verzekert dat het zich op de zaak stort. Het zou verbazingwekkend zijn moest de constructeur deze frauduleuze gedachtegang nog niet hebben ‘opgekuist’ binnen zijn ploegen. En toch is de nieuwe bevinding van de KBA bitter: er is iets mis met de software van de 1.2 TDI uit de Polo Bluemotion. Midden januari zitten Volkswagen en de autoriteiten nog eens rond de tafel om een probleem te bespreken dat bijna onoplosbaar lijkt, zelfs na 3 jaar actie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!