Hebben we dan niets geleerd van Dieselgate? Transport & Environment, de organisatie die Dieselgate aan het licht bracht, stelt zich precies die vraag. Volgens de organisatie zouden er wereldwijd zo’n 43 miljoen auto’s zijn die te maken hebben met emissiebedrog. Die voertuigen zouden twee tot drie keer meer stikstofoxiden uitstoten dan de voorgeschreven limieten. Dat onthullen onze collega’s van Le Soir in een artikel over het schandaal.
10 miljoen
Volgens Transport & Environment werden er slechts 10 miljoen voertuigen aangepast om binnen de norm te blijven. Dat is voornamelijk te wijten is aan het feit dat vele staten de terugroepingsprocedure niet verplicht stellen – zoals België, bijvoorbeeld. Nu geeft de organisatie aan dat, gezien het langzame proces, het kennelijk nog 2 jaar zal duren is voordat de aanpassingen effectief zijn uitgevoerd voor alle voertuigen. Transport & Environment hekelt het gebrek aan samenwerking tussen de staten onderling, en vooral het feit dat er geen Europese database bestaat die de hele zaak wat makkelijker zou maken. De snelheid van de updates varieert ook sterk van regio tot regio. Het correctiepercentage bereikt 83% in West-Europese landen, maar in Midden- en Oost-Europa is dat slechts 55%. Bovendien zijn niet alle constructeurs even stipt met hun terugroepingen. Volkswagen riep zonder fout bijna alle auto’s terug, net als Mercedes (92% van de Vito’s). Maar Opel blijft steken op 12% van de getroffen Zafira’s, en Audi riep slechts 30% van zijn A6-en terug.
Europa komt eraan
Het ziet er naar uit dat de kaarten vanaf september 2020 anders zullen liggen. Zeker, het zal waarschijnlijk enkel nieuwe voertuigen betreffen die geregistreerd werden na de deadline, maar vanaf dan zal de Europese Commissie de macht hebben om alle voertuigen op de weg te controleren en te verplichten tot herinneringen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!