Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Dieselgate: updates slepen aan

Geschreven door David Leclercq op 01-06-2019

Transport & Environment, de organisatie die Dieselgate bekendmaakte, geeft aan dat slechts 25% van de voertuigen conform zijn – drie jaar na het schandaal.

Hebben we dan niets geleerd van Dieselgate? Transport & Environment, de organisatie die Dieselgate aan het licht bracht, stelt zich precies die vraag. Volgens de organisatie zouden er wereldwijd zo’n 43 miljoen auto’s zijn die te maken hebben met emissiebedrog. Die voertuigen zouden twee tot drie keer meer stikstofoxiden uitstoten dan de voorgeschreven limieten. Dat onthullen onze collega’s van Le Soir in een artikel over het schandaal.

10 miljoen

Volgens Transport & Environment werden er slechts 10 miljoen voertuigen aangepast om binnen de norm te blijven. Dat is voornamelijk te wijten is aan het feit dat vele staten de terugroepingsprocedure niet verplicht stellen – zoals België, bijvoorbeeld. Nu geeft de organisatie aan dat, gezien het langzame proces, het kennelijk nog 2 jaar zal duren is voordat de aanpassingen effectief zijn uitgevoerd voor alle voertuigen. Transport & Environment hekelt het gebrek aan samenwerking tussen de staten onderling, en vooral het feit dat er geen Europese database bestaat die de hele zaak wat makkelijker zou maken. De snelheid van de updates varieert ook sterk van regio tot regio. Het correctiepercentage bereikt 83% in West-Europese landen, maar in Midden- en Oost-Europa is dat slechts 55%. Bovendien zijn niet alle constructeurs even stipt met hun terugroepingen. Volkswagen riep zonder fout bijna alle auto’s terug, net als Mercedes (92% van de Vito’s). Maar Opel blijft steken op 12% van de getroffen Zafira’s, en Audi riep slechts 30% van zijn A6-en terug.

Europa komt eraan

Het ziet er naar uit dat de kaarten vanaf september 2020 anders zullen liggen. Zeker, het zal waarschijnlijk enkel nieuwe voertuigen betreffen die geregistreerd werden na de deadline, maar vanaf dan zal de Europese Commissie de macht hebben om alle voertuigen op de weg te controleren en te verplichten tot herinneringen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten