Volgens de Duitse federatie van concessiehouders ZDK (Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe) zijn bij onze Oosterburen 300.000 tweedehandse Euro 5-diesels op zoek naar een koper. Aan een gemiddelde prijs van 15.000 euro betekent dit dat zo in totaal 4,5 miljard euro staat weg te teren op de parkings van de dealers. Sinds het Dieselgateschandaal zijn die steeds moeilijker te verkopen. In juni 2016 duurde het gemiddeld 80 dagen voor ze een koper vonden. In juni 2017 was dat al 95 dagen. De ZDK wijst de “angst van de consument” aan als oorzaak als gevolg van de negatieve sfeer rond diesels.
Waardeverlies
Wie nu nog een diesel heeft, wil er zo snel mogelijk van af door de plannen van verschillende Duitse steden om ze uit hun centrum te verbannen. Bovendien hebben eigenaars schrik voor waardeverlies bij herverkoop. Dat fenomeen leidde al tot een waardeverlies van 5 tot 30 procent, afhankelijk van het model. Dat stelt ook leasingbedrijven voor problemen, want zij berekenen hun tarieven op basis van een theoretische herverkoopwaarde. Het fenomeen zou wel eens naar ons kunnen overwaaien. Zeker nu na Antwerpen ook Brussel vanaf 2018 enkel nog de meest recente dieselwagens op zijn grondgebied wil toelaten. Om nog maar te zwijgen over de beperkingen in Nederland en Frankrijk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!