De Aziatische overmacht op vlak van batterijproductie is zo groot geworden dat het steeds moeilijker wordt om ze bij te benen. Omdat het transport van de batterijen van Azië naar Europa erg duur is, worden er fabrieken opgestart in Europa met Zuid-Koreaans (Samsung, LG Chem) en Chinees (CATL) geld. CATL gaat zelfs batterijen bouwen in Duitsland, met als grote klant BMW, een duidelijk signaal voor de Duitse regering. Die wilt samenwerken met andere lidstaten van de EU om een soort ‘Airbus voor batterijen’ op te starten, naar het voorbeeld van de Frans-Duits-Spaanse (en vroeger Britse) vliegtuigbouwer. Deze samenwerking zou een tegenwicht moeten bieden aan de Aziatische spelers. Duitsland zou er €1 miljard in willen investeren.
Te laat?
Onze Germaanse buren zagen tot voor kort geen nut in het houden van een eigen batterijfabriek. Daimler liet zijn fabriek zelfs sluiten in 2014 door gebrek aan vraag in die tijd. Maar intussen is de markt helemaal veranderd: vrijwel elk merk heeft een elektrisch voertuig in productie of op komst, waardoor de vraag naar batterijen explosief is gestegen. Daardoor is het voor Duitsland en Europa van cruciaal belang om snel aan eigen productie te beginnen, aangezien het nog enkele jaren zal duren om de concurrentie uit het Oosten bij te benen. Als dat niet gebeurt, is de kans groot dat Duitsland zijn leiderspositie in de auto-industrie verliest…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!