Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Elektrische auto’s competitief met autonomie van 500 km

Geschreven door David Leclercq op 10-03-2016

Dieter Zetsche, CEO van Daimler, verklaarde tijdens het salon van Genève dat volgens hem een autonomie van 500 km nodig is vooraleer elektrische auto’s echt competitief worden.

Volgens Dieter Zetsche is een rijbereik van minstens 500 km een absolute vereiste vooraleer elektrische wagens competitief zijn in vergelijking met auto’s die aangedreven worden door een verbrandingsmotor.   

Redelijk

“Deze autonomie is wellicht redelijk en moeten we dus zeker halen”, zegt Zetsche. Maar hij voegt er ook aan toe dat het halen van deze grens geen garantie is dat consumenten meteen overstappen op de elektrische technologie. “Ik denk niet dat er zo’n kantelpunt bestaat waarbij consumenten omschakelen van verbrandingsmotoren naar elektrische motoren”, verklaarde hij tijdens een rondetafelgesprek met meerdere Amerikaanse media.

Werken in stappen en kosten verlagen

Dieter Zetsche blijft dus realistisch en denkt dat er nog meerdere stappen moeten gezet worden. Eén van die essentiële stappen, is het verminderen van de kosten van batterijen. Ook dat is een noodzaak opdat consumenten hun auto met verbrandingsmotor kunnen ruilen voor een elektrische auto. Momenteel draaien de kosten voor een kWh rond 155 euro, maar volgens Zetsche moeten deze kosten zakken tot 100 à 119 euro per kWh voor het aanbod competitief wordt.

Goedkopere concurrentie

De Chevrolet Bolt die dit jaar verschijnt in de Verenigde Staten, wordt een relatief goedkope en toegankelijke elektrische auto. Bovendien biedt hij een interessante autonomie van 322 km (in theorie) met één laadbeurt. Momenteel kosten de batterijen, die geleverd worden door LG, ongeveer 145 dollar per kWh, heeft GM aangegeven. Dat zou zo geregeld zijn om de prijs van de auto te kunnen beperken tot 37.500 dollar. Volgens Zetsche mag je ook niet vergeten dat de infrastructuur zich nog verder moet ontwikkelen. Hij denkt ook dat hybrides en plug-inhybrides een tussenstap zijn in de richting van elektrische auto’s.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten