Volgens het rapport van lobbygroep T&E loopt 68% van de geplande 1,8 TWh aan Europese batterijproductie tegen 2030 het risico om niet van de grond te geraken. Bekende voorbeelden daarvan zijn Tesla dat de batterijproductie in zijn Duitse Gigafactory terugschroeft om zich te richten op de VS, terwijl het Britse consortium Britishvolt in moeilijke papieren is geraakt en dringend op zoek is naar een overnemer. Maar er zijn nog talloze andere voorbeelden van geplande Europese batterijfabrieken die het risico lopen niet van start te kunnen gaan.
VS en China zorgen voor zware concurrentie
T&E trekt dan ook aan de alarmbel bij de EU, samen met de Europese constructeurs. Een groot deel van dit gebrek aan animo voor nieuwe Europese batterijfabrieken komt namelijk door de veel gunstigere voorwaarden die de VS – met de subsidies gebonden aan het Inflation Reduction Act (IRA) – en China – met zijn vijfjarenplan – hebben opgezet. De sector vraagt aan Europa om ook met stimulansen te komen om de batterijproductie veilig te stellen.
Wetsvoorstel in aanmaak
Iets waar de Europese Commissie wel oren naar heeft, want ze is naar verluidt al bezig met een wetsvoorstel dat op 14 maart voorgesteld zou worden. Daarin zou staan dat 85% van de batterijen van voertuigen en elektronica die in de EU worden verkocht, ook in de EU geproduceerd moeten worden. Dat zou fabrikanten dwingen om voet aan wal te houden in Europa als ze toegang willen tot onze markt.
Daarnaast moet het met deze wetgeving ook gemakkelijker worden om vergunningen te krijgen om nieuwe fabrieken op poten te zetten, iets dat regelmatig voor struikelblokken zorgt in onze bureaucratische streek. Ook wil Europa ervoor zorgen dat de ontginning van grondstoffen voor batterijen, en de raffinage ervan, weer vaker op Europees grondgebied gebeurt. Daarmee wil de EU voorkomen dat China zijn monopolie op de eerste stappen van het productieproces behoudt en dat de Europese fabrieken simpelweg Chinese producten assembleren om aan de regels te voldoen, wat de prijzen zou opdrijven.
Restrictief vs. stimulerend
Hoewel deze strategie duidelijk het goede voornemen heeft om Europa op de kaart te houden wat betreft de transitie naar elektrische mobiliteit, lijkt de EU nog steeds vast te blijven houden aan een restrictief beleid in plaats van een stimulerende aanpak. Iets waar de EU al heel wat kritiek voor heeft mogen oogsten van de constructeurs, die zich liever op plekken nestelen waar ze beloond worden voor hun aanwezigheid, zoals de Verenigde Staten nu lijken te doen. Het zal te zien zijn of we het tempo van China en Amerika zullen kunnen blijven volgen...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!