Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Facebook belangrijke bron van informatie bij aankoop nieuwe auto

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-02-2018

Facebook en de andere socialenetwerksites worden steeds meer gebruikte informatiebronnen voor wie een nieuwe auto wil kopen. De websites van autoconstructeurs, gespecialiseerde media en dealers worden echter ook nog vaak gebruikt.

Naast de websites van automerken en gespecialiseerde automagazines worden tegenwoordig socialenetwerksites en Facebook steeds vaker geraadpleegd, vooral door mensen onder de 35, bij de aankoop van een auto. In de psychosociale leer werd eerder al aangetoond hoe belangrijk de sociale invloed is van vrienden en familie in het beslissingsproces ondanks de kennis en de betrouwbaarheid van andere bronnen. Dat zien we nu bevestigd in een studie van Gfk onder 1.500 mensen in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Zo zijn familieleden voor 50 procent van de mensen en vrienden voor 30 procent belangrijke invloeden bij de keuze van een auto. En in 40 procent van de gevallen hebben mensen ook raad gezocht op Facebook.

Socialenetwerksites

Niet alleen Facebook wordt daarbij geconsulteerd, want ook Instagram is in 33 procent van de gevallen gebruikt, WhatsApp in 28 procent en Twitter in 25 procent. Toch blijft de belangrijkste informatiebron (37 procent) de website van de constructeurs, die in 20 procent van de gevallen met een mobiel apparaat is bezocht. 30 procent gebruikt gespecialiseerde media en autoblogs als hoofdbron. Het nemen van een beslissing duurt gemiddeld 3 tot 5 maand, vaak met steun van de directe omgeving. Onder jongeren van minder dan 35 jaar lanceert 57 procent een oproep om raad op Facebook. In het Verenigd Koninkrijk is dat zelfs 64 procent, hoofdzakelijk van op een mobiel apparaat.

Knoop doorhakken bij de dealer

20 jaar geleden trok 8 op 10 kopers naar de dealers om vervolgens een ‘short list’ op te maken. Vandaag gaan mensen hun informatie grotendeels online zoeken maar blijven ze wel (vergelijkende) tests van gespecialiseerde media lezen. Bij twijfel gaan ze nog maximum 3 showrooms bezoeken rond het eind van het beslissingsproces, doorgaans voor een testrit. De studie toont aan dat mensen die online op zoek zijn gegaan vaak klagen over uitblijvende antwoorden op hun vragen, vooral wanneer ze die via socialenetwerksites versturen. In 98 procent van de gevallen heeft de marketingdienst geen antwoord geboden op een online vraag.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten