Het was misschien een dieprood jaar voor de Belgische en Europese automarkt, maar dat is blijkbaar enkel het geval geweest voor het gepeupel. Want na Rolls-Royce, Bentley, Bugatti én Lamborghini is het nu aan Ferrari om aan te kondigen dat het een gouden jaar achter de rug heeft in 2022, met maar liefst 13.221 geleverde wagens, een stijging van 18,5% ten opzichte van 2021. Er was een tijd dat Ferrari er nog bewust voor koos niet meer dan 6.000 auto's te verkopen...
(Bijna) alles positief
Daarmee steekt de rode garde uit Maranello Lamborghini nog steeds de loef af, ook zonder SUV in het gamma. Daar komt in 2023 echter verandering in, met de eerste leveringen van de Purosangue, die zo succesvol is dat de orderboeken al voor twee jaar vol zitten. Voor 2022 waren het de Portofino M, SF90 en de 296 GTB/GTS die voor het gestegen verkoopvolume zorgden.
Zelfs het teleurstellende seizoen van 2022 in de Formule 1 heeft een positieve keerzijde, want dankzij een tweede plek in het constructeurskampioenschap (tegenover een derde plaats in 2021) wist Ferrari ook daar meer geld te verdienen, terwijl de kosten daalden als gevolg van de befaamde budget cap. Was er dan nergens een minpuntje te bemerken qua inkomsten? Jawel, de opbrengst van de motorenverkoop daalde tot 155 miljoen euro (-18%) als gevolg van het aflopende contract met Maserati, dat in 2023 stopt met het gebruik van de V8 in de Ghibli, Quattroporte en Levante Trofeo.
2023 wordt nog beter
Maar zelfs met het verlies van die inkomstenbron schat Ferrari in het in 2023 nog een pak beter te doen, met een voorspelde omzet van 5,7 miljard euro en een brutowinstmarge van 38%. Dankzij de leveringen van de Purosangue, maar ook omdat het merk de prijzen zal doen stijgen om de impact van de inflatie te compenseren. Want daar heeft Ferrari duidelijk veel last van...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!