Stellantis blijft zijn melkweg van 14 merken organiseren door de strategieën van elke constructeur te bepalen. Nu is het de beurt aan Fiat om zijn toekomst te bepalen. Er is besloten dat het merk volledig elektrisch wordt tegen 2030. Fiat volgt hiermee andere constructeurs die dezelfde of vergelijkbare aankondigingen hebben gedaan, zoals Ford, Volvo of Jaguar. De omschakeling van die merken vindt plaats tussen 2025 en 2030.
De 500 als voorbeeld
Met de elektrische 500 als eerste steen van dit nieuwe strategische bouwwerk, begint Fiat aan een transformatie die door verschillende factoren wordt opgelegd. Het gamma van de Italiaanse constructeur zal zich geleidelijk toespitsen op stadsmodellen, waardoor Fiat zich zal kunnen onderscheiden van zijn concurrenten, te beginnen met de zustermerken Citroën, Peugeot en Opel van Stellantis.
Het huidige platform van de elektrische Fiat 500 kan als basis dienen voor de toekomstige "Centoventi", die de Panda opvolgt. Andere elektrische modellen worden ontwikkeld met behulp van het Stellantis e-CMP-platform, dat reeds wordt gebruikt voor de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e.
Laadnet en winstgevendheid
De aanpak van Fiat zal gepaard gaan met een strategie die gekoppeld is aan de beschikbaarheid van voldoende oplaadstations. Daarvoor is Fiat een partnerschap aangegaan met architect Stephano Boeri om de stedelijke omgeving te herdenken in het EV-tijdperk. Dit partnerschap zal resulteren in de omvorming van het dak van de Lingotto-fabriek in Turijn tot een groendak met 28.000 planten, met het oog op de verbetering van de luchtkwaliteit.
Het is nog afwachten hoe Fiat erin zal slagen om stads- en compacte wagens met een elektrische architectuur rendabel te maken, aangezien deze modellen doorgaans zeer lage marges genereren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!