Het ontbreekt de Californische start-up Lucid Motors niet aan ambitie. Zo wil het merk het met zijn eerste model, dat Air werd gedoopt, opnemen tegen de Tesla Model S door gelijkaardige prestaties te bieden… tegen een lagere prijs. De instapversie zou immers om en bij de 52.500 dollar moeten kosten. Het enige probleem is dat het jonge bedrijf net als Tesla enorm veel geldreserves nodig heeft om de prototypefase te overstijgen en in serieproductie te kunnen gaan. In april van dit jaar kondigde de technisch directeur van Lucid Motors, Peter Rawlinson, aan dat het bedrijf op zoek was naar 700 miljoen dollar voor een vierde fondsenwerving. In zijn interview met een Amerikaanse website voor beursadvies had hij er toen aan toegevoegd dat dit geld in drie fases zou worden gebruik voor de bouw van een fabriek die tegen 2019 8.000 tot 10.000 voertuigen kan produceren om tegen 2022 jaarlijks 130.000 auto’s te bouwen.
Schiet Ford te hulp?
Maar blijkbaar halen niet alle Californische bedrijven met hetzelfde gemak als Tesla de miljoenen dollars op! Lucid Motors kende moeilijkheden om de som bij elkaar te krijgen, die nodig is voor de bouw van zijn fabriek. Volgens het Amerikaanse informatie-agentschap Bloomberg zou de jonge start-up vervolgens zijn beginnen onderhandelen met gigant Ford om een eventuele overname te bespreken. De nieuwe grote baas van Ford, Jim Hackett, zou op dit moment de strategie en de levensvatbaarheid van het project evalueren. Mocht deze overname concreet vorm krijgen, dan zou niet alleen Lucid Motors geholpen worden om zijn premium elektrische auto op de weg te krijgen… maar ook Ford helpen om zijn achterstand inzake elektrische en autonome auto’s weg te werken!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!