Vorig jaar de Verenigde Staten, nu volgt Europa. We hebben het over de hervormingen bij Ford, die de constructeur weer winstgevend moeten maken. Dat blijkt uit het officiële statement van Seven Armstrong, de vice-president van Ford Europe. De nieuwe strategie die Ford gaat implementeren, zou grote gevolgen kunnen hebben voor de 53.000 werknemers. In augustus sloten ze de fabriek in Bordeaux, maar dat is slechts een eerste stap in de doorgedreven herstructurering.
Ford Europa zou overwegen om zich af te keren van markten waarop hun modellen slecht presteren en zou serieus willen snoeien in het huidge modellenaanbod. Zo zouden alle eenvolumemodellen op de kapblok kunnen belanden, van de C-Max over de S-Max tot de Galaxy. Natuurlijk heeft dat gevolgen voor de fabrieken waar die modellen gemaakt worden, zoals die in Saarlouis. De Brexit zou dan weer nadelig zijn voor de fabrieken in het Verenigd Koninkrijk, zoals die in Dunton.
Nieuwe strategie
Die herstructureringen komen niet onverwacht. In het derde trimester van het afgelopen boekjaar zou Ford Europe een verlies van 245 miljoen euro geleden hebben. In het perscommuniqué zegt de constructeur dat de nieuwe strategie het bedrijf op korte en lange termijn winstgevender moet maken. Daar hoort helaas het wegsnijden van wat Ford omschrijft als overtollige arbeidskrachten, want de kosten moeten dringend naar beneden. Ford is al gesprekken begonnen met een aantal vakbonden. Het Blauwe Ovaal zou ook werken aan een alliantie met Volkswagen en volop inzetten op hybride en elektrische auto's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!