Zij die recent een Ford-showroom zijn binnengestapt, zullen het allicht al hebben gemerkt: zowel de begin dit jaar gefacelifte Fiesta als de nog maar pas vernieuwde Focus blinken er namelijk vaak uit in afwezigheid. Vragen naar hun retour eindigt ook steevast in opgetrokken schouders. Niemand bij Ford België die momenteel dan ook precies weet wanneer de stadswagen en de middenklasser hun pek in het gamma terug in zullen nemen.
LEES OOK Is deze Ford Focus ook de laatste Ford Focus?
Waarom Ford de orderboeken van de Fiesta en de Focus gesloten heeft? De verklaring zit hem - zoals dat al een hele poos zo is - in het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. Een manco dat het hele productieproces dusdanig heeft scheefgetrokken dat er nog exemplaren van zowel de Fiesta's als de Focus gebouwd moeten worden die reeds zes maand geleden besteld zijn geweest. Het is dan ook in die optiek dat Ford heeft beslist nieuwe bestelling on hold te zetten. Pas als de bestaande orders in de steigers staan, mogen de orderboeken weer open. Intussen verschuift de focus - pun not intended - naar SUV-modellen zoals de Puma en de Kuga.
Goed nieuws bij Skoda
Nu, voor alle duidelijkheid, die chipproblematiek treft zo goed als alle constructeurs. Met ook daar soortgelijke scenario's. Al zijn er hier en daar kleine lichtpunten die wijzen op een mogelijke verbetering. Zo heeft Skoda onlangs aangekondigd dat het de productie van zijn plug-inhybride Octavia iV en Superb iV terug heeft opgestart nadat de Tsjechen zich eind vorig jaar genoodzaakt zagen die verkoopstoppers even uit roulatie te halen. Hoe dan ook: geduld is en blijft een schone deugd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!