De Ford-fabriek in Genk sluit in 2014 de deuren. Het gerucht deed al de ronde sinds september, maar het nieuws dat de Limburgse site de toekomstige nieuwe Mondeo zou mogen bouwen, nam die vrees weg. Dat model zou nu echter worden toegewezen aan de Spaanse fabriek in Valencia. Begin deze week werd al economische werkloosheid ingevoerd omwille van overcapaciteit en deze ochtend volgde dan de officiële aankondiging van de sluiting. De vakbonden hebben beslist om de poorten van de fabriek te blokkeren. In Genk zijn 4.700 mensen tewerkgesteld voor de assemblage van de Mondeo, S-Max en Galaxy. Naast het personeel van de fabriek zal de sluiting echter bijna 10.000 werknemers treffen bij externe bedrijven die afhangen van de Ford-vestiging.
Ford Genk werd gebouwd in 1964 en heeft een oppervlakte van 137 hectare. De eerste auto die de fabriek verliet, was een Taunus 12M (P4). Vervolgens werd er de Taunus (P5) gebouwd, de Transit (van 1965 tot 2000), de Taunus A2M (P6), de Escort MK1, de Taunus P7, de Taunus (van 1970 tot 1982), de Sierra, de Mondeo en de Transit V184/5 tot in 2004. Na de sluiting van Renault Vilvoorde in 1997 en Opel Antwerpen in 2010 is Ford Genk de derde grote autofabriek in minder dan twintig jaar die de deuren sluit in België. Enkel de Audi-fabriek in Vorst en de Volvo-fabriek in Gent blijven nog actief in ons land.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!