Jim Hackett werd in mei jongstleden benoemd tot CEO van Ford na het ontslag van Mark Fields, omdat de strategie van die laatste, die vooral inzette op autonome en elektrische auto’s, ongeschikt werd bevonden. Vandaag onthulde Hackett zijn programma voor het merk met het blauwe ovaal. In de eerste plaats wil hij de uitgaven op 5 jaar tijd met 14 miljard dollar inkrimpen. 10 miljard daarvan moet van besparingen op materiaalkosten komen en 4 miljard van lagere ingenieurskosten. Maar of daarbij ook banen verloren gaan, is nog niet bekend. Volgens persagentschap AFP zou Ford de ontwikkelingstijd van zijn nieuwe modellen met 20 procent willen inkorten en zijn fabrieken willen moderniseren door meer 3D-printers in te zetten en door meer gebruik te maken van robots en virtuele realiteit. Tegelijk zou Ford meer auto’s willen gaan bouwen in regio’s waar de arbeidskosten lager liggen, vooral dan in China. Tot groot ongenoegen van Donald Trump…
Minder traditionele modellen
Verder heeft Ford gemeld dat het zich meer wil gaan concentreren op zijn ‘grote’ modellen, met grotere winstmarges. “We zetten koers naar meer pick-ups en SUV’s en minder traditionele modellen,” zo gaf Hackett aan. Om deze strategie te kunnen waarmaken gaat Ford 7 miljard dollar van het budget voor de ontwikkeling van berlines en klassieke modellen overhevelen naar die van nieuwe ‘grote’ modellen, zoals een toekomstige Ranger voor de Amerikaanse markt en een nieuwe, dikke SUV met de naam Bronco. Maar tegelijk wil Ford zich ook meer gaan bezighouden met hybride en elektrische modellen. Het merk kondigde zo aan 4,5 miljard dollar te gaan besteden aan de ontwikkeling van 13 zuiver elektrische modellen tegen 2022. Ook zijn traditionele modellen zoals de Mustang of de pick-up F-150 zouden hybride aandrijflijnen krijgen. Tot slot meldt Ford nog dat tegen 2020 liefst 90 procent van zijn modellen “geconnecteerd” zal zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!