Frankrijk mag niet langer weigeren de Mercedes A-Klasse, B-Klasse, CLA en SL in te schrijven. Dinsdag 27 augustus gaf de Raad van State de Franse overheid 48 uur de tijd om over te gaan tot de inschrijving van de 4.500 auto's die door een administratieve belemmering werden tegengehouden. Al deze modellen gebruiken nog het oude koelgas R134a in plaats van R1234yf, zoals nochtans verplicht sinds 1 januari 2013 door een richtlijn van de Europese Commissie. Na interne experimenten weigerde Daimler het nieuwe koelgas te gebruiken omdat het brandgevaar te groot zou zijn. De Franse overheid vond dat echter in strijd met de Europese richtlijn en wees ook op het milieugevaar. De Franse Raad van State verwerpt nu de argumenten van de overheid en geeft Mercedes dus gelijk. De Duitse constructeur heeft trouwens al navolging gekregen: Toyota gaf te kennen dat het niet langer het koelgas R1234yf zal gebruiken in de GT86, Grand Prius+ en Lexus GS, maar teruggrijpt naar het koelgas R134a.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!