De nieuwe Inflation Reduction Act is van kracht geworden in de VS, waarbij een van de doelstellingen van deze wetgeving is om het land minder afhankelijk te maken van China, ook binnen de auto-industrie. Voor elektrische wagens heeft deze nieuwe wetgeving op twee manieren een impact:
- 50% van de waarde van de batterijonderdelen moet geproduceerd of geassembleerd zijn in Noord-Amerika om te kunnen genieten van een eerste belastingkrediet van 3.750 dollar.
- 40% van de waarde van de belangrijkste grondstoffen moet uit de VS of van een vrijhandelspartner komen om nog een krediet van 3.750 dollar te krijgen.
Een Tesla voor $3.750
Heel wat constructeurs worden daarmee uitgesloten van het belastingkrediet van 7.500 dollar (6.850 euro): BMW, Hyundai, Nissan, Rivian, Volkswagen en Volvo hebben geen enkele EV of PHEV die in aanmerking komt voor een van deze Amerikaanse kredieten. General Motors, Ford en Tesla hebben wel allemaal minstens één elektrisch model dat aan de voorwaarden voldoet. Ford heeft ook nog een plug-inhybride die in aanmerking komt, net als Stellantis. Bij Tesla geniet enkel de Model 3 Standard Range RWD enkel van een van de twee kredieten van 3.750 dollar, de andere modellen van het merk profiteren wel van het maximale voordeel van 7.500 dollar.
10 modellen
De nieuwe vereisten, die deze dinsdag van kracht worden, halveren ook de kredieten voor de Chevrolet Bolt. Volgens het Amerikaanse ministerie van Financiën zijn er slechts 10 elektrische of hybride modellen die in aanmerking komen voor het federale krediet, nu de regels voor de batterijonderdelen verstrengd zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!