Toshihiro Mibe verklaarde aan Reuters dat "de vorming van een alliantie een manier is om het aantal elektrische voertuigen te doen toenemen, aangezien elektrificatie als solospeler op dit moment commercieel niet haalbaar is". Waarmee de Honda-baas indirect toegeeft dat de winstgevendheid van de huidige EV's van het merk er (voorlopig) niet is.
Kracht in grootte
Grote groepen zoals Stellantis, Volkswagen en Hyundai-Kia bewezen echter beter bestand te zijn tegen de torenhoge ontwikkelings- en reorganisatiekosten die noodzakelijk zijn voor die elektromobiliteit.
De kracht van de samenwerking gaat trouwens verder. Verschillende merken betekent evenzeer meer modellen en dus een grotere afzet aan elektrische wagens.
Schaalvergroting waar Honda nu dus ook naar tracht. Lang zullen de Japanners trouwens niet moeten talmen. Honda heeft de ambitie om tegen 2040 alleen nog maar auto's met batterijen (BEV) en brandstofcellen (FCEV) te verkopen. Een doel waar het nog ver af is gezien de Honda e voorlopig de enige is die aan die voorwaarden voldoet.
General Motors
Er zijn wel nog geen namen genoemd van potentiële alliantiekandidaten. Honda werkt echter al samen met General Motors voor de toekomstige Honda Prologue en de elektrische SUV van Acura. Beide EV's zouden zich beroepen op de GM Utium-batterijen en het nieuwe e:Architecture-platform.
De twee fabrikanten hebben verder ook de handen in elkaar geslagen voor de ontwikkeling van autonome rijsystemen en brandstofcellen (waterstof). Honda zegt evenwel niet in gesprek te zijn met de Amerikaanse reus. Toch niet wat een innigere samenwerking betreft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!