In april en mei werd er in Hongkong niet één Tesla verkocht. Net als in Denemarken heeft het stopzetten van de fiscale voordelen voor elektrische auto’s meteen ook de verkoop ervan stilgelegd. Logisch als je weet dat de prijs van de ene dag op de andere met bijna 50% steeg. Zo klom de prijs voor een Model S P70D van om en bij de 70.000€ naar ruim 103.000€. En de o zo heilige wet van de prijselasticiteit zegt nu eenmaal dat klanten wegblijven van producten die overprijsd zijn.
Geen Tesla meer sinds 13 maart
In december 2016 en in januari 2017 werden er in Hongkong 168 Tesla’s ingeschreven. In februari van dit jaar steeg dat cijfer naar 590 en in maart naar maar liefst 2.939: een ware stormloop voor het einde van de fiscale ondersteuning. Sinds 1 april ligt de verkoop stil: geen enkele verkochte auto in april en in mei! Veelzeggende cijfers die bewijzen wat voor een grote rol premies spelen bij de aankoop van elektrische voertuigen. Alle merken samengeteld werden er in de maanden april en mei welgeteld 5 elektrische voertuigen ingeschreven in deze speciale administratieve regio van China.
Idem in de USA
Toch moeten we dit verhaal ook een beetje nuanceren want zowel in Hongkong als bij Tesla heeft men in februari en maart geanticipeerd op het verdwijnen van de gunstmaatregelen. Dit neemt niet weg dat de komende weken van cruciaal belang zijn om in te schatten of deze situatie zal aanhouden. Pas dan kunnen we conclusies trekken. De Washington Post heeft in ieder geval al aan de alarmbel getrokken. De Amerikaanse krant maakt zich zorgen over een mogelijke verlaging van de Amerikaanse subsidies die de verkoop van Tesla op de thuismarkt wel eens zou kunnen doen terugvallen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!