De Hyundai Ioniq was een puur rationele keuze op de automarkt. Het was geen SUV maar hij had wel een suf design, waarbij vorm de functie volgde. De Koreaanse Prius, maar misschien net een paar jaar te laat. Hij was er met een hybride, plug-in hybride én een elektrische aandrijflijn, maar pochte nooit met gigantische accupakketten of rangecijfers. Alles bleef bescheiden, zelfs de verkoopcijfers.
Ook als Niro
In onze eerste detailtest van het model schreven we: "Met de Ioniq heeft Hyundai als eerste een volwaardig alternatief in het aanbod voor de wereldwijd bekende en vrij populaire Toyota Prius. Wie de hybride techniek van de Ioniq wel weet te appreciëren, maar zich meer aangetrokken voelt tot een SUV- of cross-overachtig uiterlijk, kan trouwens eveneens terecht bij onze Koreaanse vrienden: voor hen biedt Hyundai-dochter Kia de Niro aan, met bijna identiek dezelfde techniek."
Bye bye Ioniq
En dat is precies wat de klanten deden: de Niro verkocht meer als hybride en de Kona was het eerste elektrische succesnummer van Hyundai. Daar bracht de facelift van 2019 niet veel verandering in. Intussen heeft het merk de Ioniq 5, een volledig elektrische wagen op een specifiek EV-platform mét een strak design. Waarmee de OG Ioniq dus met pensioen mag, na 5,5 jaar dienst. Op zoek naar een zuinige hybride of EV op de tweedehandsmarkt? Je weet wat te zoeken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!