De huidige Jaguars zullen nog een tijdje in de catalogus blijven. Afgezien van een paar updates voor de i-Pace zal er tussen nu en 2025 niets veranderen. Door op die manier de pauzeknop in te drukken wil het merk de kosten drukken zonder fabrieken te moeten sluiten. Een vermindering van het personeelsbestand wordt echter overwogen.
De pauze gaat een herlancering vooraf die gepland is voor 2025, wanneer Jaguar een volledig elektrisch merk zal worden, als onderdeel van het Reimagine-plan. Thierry Bolloré, de CEO van het merk (ex-Renault), wil ook een streep zetten onder de huidige positionering van het merk.
Duurder
Jaguar wil namelijk opnieuw een luxe sportmerk worden. Het wil het premiumsegment verlaten en een exclusief merk worden. De race met BMW is dus voorbij. Daarmee maakt Bolloré komaf met de zoektocht naar volume. Hij geeft er de voorkeur aan Jaguar te heroriënteren als rivaal voor Bentley en Porsche, met modellen die minstens 100.000 Britse pond kosten (zo’n 117.000 euro).
Een ambitieuze gok op een moment dat de elektrische XJ uiteindelijk is geannuleerd (uitgesteld?). Het valt nog te bezien hoe het netwerk de periode van de windstilte en de transitie zal verteren…
Platform
Jaguar investeert naar verluidt 2,5 miljard pond in de ontwikkeling van een gloednieuw platform voor elektrische voertuigen. Deze architectuur zou specifiek zijn voor nieuwe Jaguar-modellen en dus niet worden gebruikt door Land Rover, dat commercieel levensvatbaar zou blijven.
Welke modellen Jaguar in 2025 op de markt wil brengen, laat zich nog raden, maar designdirecteur Gerry McGovern zegt dat het koetswerkdesign de nieuwe luxepositionering zal weerspiegelen.
Bron: AutoExpress, Le Monde
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!