In augustus 2007 besloot Ford om een studie te wijten aan het geval Jaguar en Land Rover, om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat het zijn twee Britse edelmerken moest verkopen. Het Indische Tata Motors bleek al erg gauw de voorkeur weg te dragen, maar de discussies over bepaalde industriële en financiële aspecten hebben lang aangesleept. Uiteindelijk hebben beide merken een overeenkomst kunnen sluiten: Tata betaalt 2,3 miljard dollar aan Ford (ongeveer 1,5 miljard euro). Voor de zomer moet alles officieel rond zijn.
Het akkoord voorziet dat de Indische constructeur Ford blijft gebruiken als leverancier van motoren, koetswerken, platformen en milieutechnologie. De Amerikaanse reus van zijn kant betaalt een deel van de pensioenen van de werkenemers van Jaguar en Land Rover, namelijk zo'n 600 miljoen dollar (328 miljoen euro). Ford verbindt zich er ook toe om betrokken te blijven bij de Research&Development en de informaticasystemen voor zijn twee afgestane dochters. Bovendien zal de Ford Motor Credit Company nog enkele maanden na de overdracht de concessiehouders en klanten blijven bijstaan.
De twee Britse merken zullen hun elitestatus blijven behouden. Ratan N. Tata, de voorzitter van Tata Motors, heeft trouwens meegedeeld: "We hebben veel respect voor beide merken en zullen ons dan ook ten volle inspannen om het erfgoed en de ambitie van beide te behouden en hun repectievelijke identiteit intact te houden". Ten slotte hebben ook de vakbonden van Jaguar en Land Rover en de Britse regering hun steun aan het akkoord uitgesproken.
De Indische groep Tata is een industriële reus in Azië met zijn vrachtwagens en autobussen en slaagde er onlangs in de aandacht van de hele wereld te trekken met zijn kleine Nano, "de minst dure auto op de planeet". De Tata-familie staat aan het hoofd van een indrukwekkend conglomeraat. Ratan N. Tata, die architectuur heeft gestudeerd in Cornell, leidt de groep sinds het vertrek van Jehangir Tata in 1991. Sindsien heeft hij zijn zakentalent getoond, want hij is niet enkel de baas van de gelijknamige autobouwer, maar zetelt ook in de administratie van Fiat, dat hij verdeelt in India. Zijn twee passies in het leven zijn auto's en vliegtuigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!