De Britse regering gaat een gewaarborgde lening van 500 miljoen pond (zo’n 600 miljoen euro) verstrekken aan Jaguar en Land Rover om de twee iconische merken te steunen bij hun transitie naar de productie van elektrische voertuigen. De lening zal over vijf jaar worden gespreid en moet de twee zustermerken in staat stellen hun nieuwe elektrische modellen in een rustiger vaarwater te ontwikkelen, aangezien zij nog steeds in een ingewikkelde financiële situatie verkeren, ook al lijkt de beslissing om zich op de meest rendabele modellen te concentreren vruchten af te werpen.
>> Lees ook – Jaguar ontwikkelt eigen elektrisch platform
Ondersteuning van de lokale industrie
Deze lening sluit aan bij de wens van premier Boris Johnson om vrij snel een lokale industrie voor de productie van batterijen te ontwikkelen, aangezien de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren in het VK vanaf 2030 verboden zal zijn.Een buitenkansje voor Jaguar, dat zichzelf voor een enorme uitdaging heeft gesteld door te beslissen om zijn huidige gamma vanaf 2025 te vervangen door een 100% elektrisch en volledig nieuw aanbod, dat bovendien gepaard zal gaan met een verschuiving naar een hoger marktsegment. In de toekomst wil Jaguar namelijk concurreren met prestigemerken als Aston Martin en Bentley.Land Rover zal ondertussen in 2024 zijn eerste volledig elektrische model lanceren, naar verwachting een 'zero emission'-versie van de nieuwe Range Rover van de vijfde generatie.
Deze overheidsbijdrage zal echter slechts een klein deel zijn van de investering die JLR plant onder de paraplu van zijn Indiase eigenaar Tata, die 2,5 miljard pond (zo’n 3 miljard euro) per jaar zal bedragen tot 2025, oplopend tot 3 miljard pond (ongeveer 3,6 miljard euro) per jaar vanaf 2026.
Marge als prioriteit
Of de klanten daar nu blij mee zijn of niet, Jaguar Land Rover heeft de basisversies uit zijn catalogus verwijderd ten voordele van de meest winstgevende modellen, zoals Adrian Mardell, JLR's Chief Financial Officer, uitlegt: "We staan bewust niet toe dat klanten de goedkopere versies bestellen, omdat dat de laatste voertuigen zijn die worden gebouwd en we niet willen dat klanten 12 maanden of langer moeten wachten. Het bouwen van de snelst verkopende en meest waardevolle auto's heeft heel goed gewerkt.
Dat is het minste dat we kunnen zeggen: terwijl in het derde kwartaal van 2021 een verkochte auto gemiddeld 61.000 pond kostte en het total verlies 302 miljoen pond bedroeg (respectievelijk 73.000 en 362 miljoen euro), laat het vierde kwartaal nog steeds een verlies zien, maar een veel positiever resultaat, met een gemiddelde opbrengst van 68.000 pond per verkochte auto en een verlies dat beperkt is tot 9 miljoen pond (respectievelijk 81.500 en 10,8 miljoen euro).
Maar hoewel de situatie lijkt te verbeteren, is JLR nog ver verwijderd van de 439 miljoen pond (526 miljoen euro) winst die in het laatste kwartaal van 2020 werd geboekt. Tegen de achtergrond van een aanhoudend tekort aan halfgeleiders zal het voor de groep dan ook van essentieel belang zijn om voort te bouwen op het momentum van het laatste kwartaal van 2021, met de focus op een opnieuw fatsoenlijke omzet en winst voor Jaguar, die ver onder de commerciële resultaten van Land Rover liggen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!