Jaguar Land Rover zit natuurlijk diep in de Britse cultuur geworteld. De aankoop van Silverstone - de wieg van de Britse autosport - lijkt dan ook mooi in het plaatje te passen. Alleen is er een andere constructeur die blijkbaar de JLR-groep niet zomaar vrije baan wil verschaffen: Porsche. De Duitse constructeur beschikt over een eigen rijschool binnen het circuit. Het idee om het circuit te moeten delen met een andere constructeur, staat Porsche blijkbaar helemaal niet aan, zo stelt de Britse krant The Telegraph. Vooral omdat Porsche blijkbaar over een ijzersterk contract beschikt en de verkoop kan blokkeren.
Bijzondere clausule
Volgens de krant blokkeert Porsche het bod dat JLR uitbracht op Silverstone, goed voor 33 miljoen pond (38 miljoen euro). Porsche heeft het vooral moeilijk met het gebruik van het circuit. In zijn overeenkomst over het gebruik van Silverstone, heeft Porsche een clausule staan die het een andere constructeur onmogelijk maakt om het circuit meer dan 45 dagen per jaar te gebruiken. Voor Tata, de Indische eigenaar van Jaguar en Land Rover, is dergelijke clausule onmogelijk. JLR heeft ambitieuze plannen met Silverstone en wil er naast een hotel en een ‘heritage center’ ook eigen bureaus en vooral de piste gebruiken om zijn eigen modellen te ontwikkelen.
Baas buiten
Een andere kandidaat-koper heeft inmiddels moeten afhaken. Het gaat om Lawrence Tomlinson, zakenman en eigenaar van Team LMT en van Ginetta. In de afwikkeling van die zaak kreeg huidig circuitdirecteur Patrick Allen zijn ontslag. De BRDC (British Racing Drivers Club), eigenaar van het circuit, vond dat hij een rommeltje maakte van de verkoop en dat hij te dicht stond bij Tomlinson om nog onpartijdig te zijn in de zaak.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!