In de Verenigde Staten heeft Jaguar Land Rover een conferentie georganiseerd voor een groep investeerders, waar een stand van zaken is opgemaakt en toekomstplannen zijn onthuld. De merken hebben voor de gelegenheid meteen twee nieuwe platform voorgesteld.
J-Type
De conferentie was geheim, maar toch zijn wat details uitgelekt naar de Amerikaanse pers, en dan meer specifiek over de toekomstplannen van Jaguar Land Rover. Zo vernemen we dat Jaguar in 2020 of 2021 een J-Type wil lanceren, terwijl Land Rover in 2022-2024 met het merk Road Rover op de markt wil komen. En er moet nog steeds een opvolger komen voor de Defender.
Twee nieuwe platformen
Voor al dat nieuws heeft Jaguar Land Rover twee nieuwe platformen voorgesteld. Het zijn allebei modulaire architecturen zoals dat vandaag zo modieus heet, een voor modellen met een overlangs ingeplante motor (MLA) en een voor overdwarse aandrijflijnen (PTA). Naar verluidt zal dat laatste binnenkort al debuteren in de nieuwe Evoque, maar helemaal nieuw is de basis niet, want het zou eerder gaan om een grondige evolutie van het huidige platform D8. Dit PTA zou ook opduiken onder de volgende Discovery Sport.
MLA
Het MLA verschijnt in 2020, eerst in de toekomstige Defender, en is ontwikkeld voor alle soorten aandrijflijnen: hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. Dat is belangrijk, want JLR wil dat binnenkort minstens 20 procent van zijn verkochte auto’s geëlektrificeerd zijn. Verder had JLR het tijdens de presentatie over de functies van zijn nieuwe infotainmentsysteem, dat uiteraard geconnecteerd wordt en zelfs 5G-compatibel zou zijn. Een “complete steminteractie” in samenwerking met Amazon, Microsoft en Nuance zou eveneens op het programma staan.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!