Onzekerheden rond Brexit, een daling van de verkoop in China (-22%) door een onstabiel netwerk en een grote daling van het marktaandeel van diesel hebben Jaguar Land Rover (JLR) vorig jaar in een gevaarlijke financiële situatie gebracht. Tata Motors, zijn eigenaar, heeft daardoor beslist om besparingen op elk niveau door te voeren. Dit grootschalige besparingsplan, dat bijna afgelopen is, heeft duizenden banen over heel de wereld gekost. Maar daarmee heeft het bedrijf zich ook kunnen reorganiseren. En dat lijkt zijn vruchten af te werpen, want het derde kwartaal van 2019 was winstgevend voor JLR. Volgens cijfers van Tata Motors bedroeg de winst voor belastingen 156 miljoen pond (181 miljoen euro).
Winstgevendheid op lange termijn
Nu de bloeding is gestelpt, met een stabilisatie van de verkoop in China (dankzij hoge kortingen), wil de constructeur zich richten op winstgevendheid en het merkimago zonder daarbij koste wat het kost naar volume te streven. Kortom, premium blijven en de kwaliteit van zijn producten en diensten verzorgen. Vooral in China ontbrak het aan betrouwbaarheid en service. Dat laatste had ook te lijden aan een gebrek aan professionaliteit van veel dealers van het merk, wat de weg opende naar de grote concurrenten: Audi, BMW en Mercedes. Jaguar Land Rover probeert nu zijn imago op te poetsen in China, terwijl het zijn merken en prestige probeert te versterken op andere markten. De groep is ook van plan om zijn voorraad te verkleinen en zijn logistiek te verbeteren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!