Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Jaguar Land Rover: zescilinders-in-lijn

Geschreven door David Leclercq op 19-04-2016

Jaguar Land Rover zou binnenkort zijn V6-motoren vervangen door de nieuwe zescilinders-in-lijn van de Ingenium-familie.

Het Engelse magazine Autocar liet weten dat Jaguar Land Rover binnenkort de V6-motoren (van Ford) zou vervangen door volledig nieuwe zescilinders-in-lijn. De assemblagesite van Wolverhampton, waar de Ingenium-motoren gebouwd worden, zal daarvoor uitgebreid worden.

Origineel

Door te kiezen voor een architectuur met een zescilinder-in-lijn toont Jaguar Land Rover alleszins aan dat het origineel uit de hoek wil komen, net als BMW. Maar niet zomaar, want hoewel een zescilinder-in-lijn moeilijker af te stellen valt dan een V6, maakt hij daarentegen gebruik van minder beweegbare onderdelen en is hij dus lichter en minder duur dan een V6. De zescilinders maken natuurlijk deel uit van een familie van aandrijfgehelen, in die zin dat het om een viercilinder gaat waaraan twee cilinders toegevoegd worden. De zescilinders-in-lijn (op benzine of diesel) zouden een cilinderinhoud van 3 liter hebben, net als de huidige V6-motoren.

500 cc

Jaguar Land Rover wil komen tot een unitaire cilinderhoud van 500 cc, die het net als BMW als ideaal beschouwt. Autocar meent te weten dat ook een 1,5 liter grote driecilinder op de planning zou staan, net als een vierpitter van twee liter. JLR zal uiteraard ook nog de V8-krachtbronnen (van Ford) blijven gebruiken. Die zullen dus niet vervangen worden door Ingenium-motoren. In de toekomst zou JLR evenwel ook kunnen onderhandelen met BMW of Mercedes voor hun achtcilinders, indien de overeenkomst met Ford ooit zou afspringen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten