Jaguar diende een aanvraag in om zich XJ13 toe te eigenen bij USPTO, het Amerikaanse bureau dat namen en patenten beschermt. Opmerkelijk, want de historiek naar de enige XJ13 loopt 50 jaar terug. Misschien wil Jaguar gewoon zijn rechten vrijwaren, maar anderzijds… Jaguar heeft de jongste tijd gescoord met de reconstructie via zijn Classicsafdeling van de resterende XKSS-productie en de E-Type Lightweight. Wat de geruchten meteen voedt dat Jaguar werk zou kunnen maken van een reconstructie van de XJ13. Het merk ontkent nochtans in alle talen.
XJ13, raspaard zonder palmares
De Jaguar XJ13 is nooit verder geraakt dan één stuk. Hij had de opvolger moeten worden van Jaguars succesvolle D-Type in Le Mans. Tot de Le Mans-organisatoren de reglementen wijzigden en een beperkte serieproductie verplicht maakten voor homologatie. Dat viel voor Jaguar te duur uit, en het project verdween dan ook in de koelkast. De XJ13 werd nauwelijks gebruikt, tot hij nog eens moest opdraven voor een promofilm in 1971, om de nieuwe V12-motor aan te prijzen. Testpiloot Norman Dewis had echter de crash van zijn leven. Zelf bleef hij ongedeerd, maar de auto was compleet verhakkeld. Het duurde jaren voor hij kon worden hersteld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!