Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / JLR gaat batterijen produceren in het VK

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-07-2023

Tata, de Indiase eigenaar van Jaguar en Land Rover, heeft besloten om de accu's voor de elektrische modellen van de Britse merken in het Verenigd Koninkrijk te produceren.

De elektrische modellen van Jaguar en Land Rover zullen Britser dan ooit zijn, omdat hun batterijen in het Verenigd Koninkrijk zullen worden geproduceerd, terwijl Tata van plan was om dat in Spanje te doen. Deze beslissing moet het Verenigd Koninkrijk in staat stellen om de elektrische auto een nieuwe industriële dynamiek te geven, na een aantal recente tegenslagen, onder andere met BritishVolt. Bovendien zou de beslissing om de accu's in het VK te produceren de toekomst van de historische productiesites van Jaguar en Land Rover op lange termijn moeten verzekeren.

LEES OOK – Jaguar komt met elektrische Taycan-rivaal in 2025

Openbare steun

De bouw van de fabriek voor de productie van accu's voor de toekomstige elektrische modellen van JLR – de nieuwe naam van Jaguar Land Rover – zal de Tata-groep naar verwachting ongeveer 4 miljard Britse pond (zo’n 4,6 miljard euro) kosten en moet leiden tot de creatie van bijna 4.000 directe banen en nog meer via de toeleveringsketen die zal worden opgezet om de productie te ondersteunen. Een ‘sociaal’ aspect dat waarschijnlijk in het voordeel van de Indiase groep woog bij het verkrijgen van enkele honderden miljoenen ponden.

Deze politieke keuze maakt deel uit van de "net zero"-strategie van de regering van premier Rishi Sunak, waarvan de belangrijkste maatregel een verbod is op de verkoop van nieuwe auto's met een benzine- of dieselmotor vanaf 2030. Daarnaast zal de Britse regering proberen om opnieuw te onderhandelen over post-Brexit handelsregels met de EU, die maken dat in het VK gevestigde constructeurs onderdelen voor EV’s lokaal moeten inkopen om vanaf 2024 tarieven op de handel tussen het VK en de EU te vermijden.

LEES OOK – EU-batterij-industrie dreigt in te storten nog voor ze op poten staat

40 Gigawattuur

Het ziet ernaar uit dat de fabriek gebouwd zal worden in Somerset, in het zuidwesten van Engeland, en er wordt verwacht dat ze tot 40 GWh per jaar zal produceren voor JLR's fabrieken rond Birmingham in de centrale regio. Deze productiedoelstelling laat zien hoe belangrijk de aanwezigheid van deze fabriek is, aangezien deze 40% vertegenwoordigt van de 100 GWh die nodig zou zijn om in 2030 aan de vraag naar batterijen in het VK te voldoen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten